Utsedd till global ledare i arbetet mot klimatförändringar

PUBLICERAD: 25 oktober 2016
UPPDATERAD: 24 januari

metsa-board-falskartong

Som en följd av åtgärder och strategier för att motverka klimatförändringar har Metsä Board utnämnts till en plats på Climate A List av CDP. Det innebär att Metsä Board är en global ledare i arbetet mot klimatförändringar. CDP är en internationell icke vinstdrivande organisation med syfte att främja hållbar ekonomi. Metsä Board är bland de 9 % företag i CDP:s program för klimatförändring som fått en plats på A-listan som bekräftelse på de vidtagna åtgärderna under fjolåret för att minska utsläpp och motverka klimatpåverkan.

– Att finnas på CDP:s Climate A List är en välkommen bekräftelse på vårt arbete. Genom att investera i bioenergi, liksom att utnyttja energi och råvaror ännu bättre, har våra utsläpp av fossil koldioxid minskat med 42 % sedan 2009. Under 2015 var mer än 80 % av vårt bränsle biobaserat. Vi söker kontinuerligt nya sätt att förbättra energieffektiviteten i våra produktionsenheter. Dessutom är vår kartong lättare, säker och återvinningsbar, vilket ger fördelar i hela värdekedjan för förpackningar, säger Mika Joukio, Koncernchef Metsä Board. .

Tusentals företag ingår årligen i CDP:s oberoende bedömning av inlämnade klimatredovisningar, vilka jämförs mot organisationens kriterier. A-listan, som upprättats på begäran av 817 investerare med tillgångar på 100 biljoner USD, upptar totalt 193 företag.

Metsä Board är en ledande tillverkare av falskartong och vit liner av färskfiber. De lätta kartongmaterialen har utvecklats för att passa perfekt för konsument-, butiks- och foodservice förpackningar. Den rena färskfibern som Metsä Board använder är en förnybar resurs med spårbart ursprung i de nordiska skogarna.

Metsä Boards globala försäljningsnätverk ger service till kunder över hela världen, inklusive varumärkesägare, konverterare och grossister. 2015 uppgick bolagets försäljning till 2,0 miljarder euro och antalet anställda var cirka 2 600. Metsä Board, en del av Metsä Group, är börsnoterat på Nasdaq i Helsingfors

Metsä Group vill gå före inom bioekonomi och använder förnybar vedråvara från ansvarsfullt brukade skogar. Metsä Group fokuserar på virkesanskaffning och skogstjänster, trävaruprodukter, pappersmassa, förpackningskartong av färskfiber, hygienpapper och matlagningspapper. Företagsgruppens omsättning uppgick till 5,0 miljarder euro 2015 och koncernen sysselsätter cirka 9 600 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 116 000 finska skogsägare.

 

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024