UPM Raflatac möter ökat kundbehov med ny linje

PUBLICERAD: 12 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Interiörbild från UPM Raflatacs fabrik i polska Wroclaw.|”Detta är en betydande investering för att möta den växande efterfrågan från våra europeiska kunder”

För att möta en ökande efterfrågan på självhäftande etikettmaterial i Europa investerar finska UPM Raflatac i en ny beläggningslinje vid sin fabrik i polska Wroclaw.
Den nya linjen med tillhörande rullhantering och slitskapacitet beräknas vara produktionsklar under första halvåret 2018.

”Detta är en betydande investering för att möta den växande efterfrågan från våra europeiska kunder och den ger oss möjlighet att ytterligare utnyttja den optimala operativa plattformen vi har i Polen”, säger Antti Jääskeläinen, VD i UPM Raflatac.

En av orsakerna till det ökande behovet av självhäftande etikettmaterial är den snabba tillväxten inom e-handel, där stora mängder etikettmaterial krävs vid inpackning och utskick. Även förändrade matvanor med alltmer förpackad färdigmat innebär ökat behov av etiketter.

”Vår investering i Wroclaw är på 35 miljoner euro (ca 340 miljoner kronor) och resulterar i ökad beläggnings- och efterbehandlingskapacitet, vilket säkerställer fortsatt service och kvalitet för våra kunder”, säger Antti Jääskeläinen.

Verksamheten vid Raflatacs fabrik i Wroclaw startade år 2008 och fyra år sen are öppnade företaget ytterligare en fabrik i Polen i närliggande Nowa Wies. De båda enheterna sysselsätter 600 anställda och står för en  betydande del i UPM Raflatacs etikettmaterialproduktion.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning