Unik dragspelslösning gör slut på jobbiga ”ketchup-effekten”

PUBLICERAD: 25 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Greiner Packagings nya plastflaska för ketchup och andra trögflytande produkter är föresedd med en dispenser á la dragspel, som förhindrar kladdig ”ketchup-effekt” och gör att konsumenten kan trycka ut precis den mängd produkt som önskas. (Bild DesPro/Greiner)

Österrikiska förpackningstillverkaren Greiner Packaging har lanserat en helt ny typ av plastflaska för trögflytande produkter som ketchup, chilisås, dressingar, senap, etc. Flaskan är försedd med en dispenserlösning á la dragspel, som gör att användaren enkelt kan portionera ut exakt så mycket produkt som behövs eller önskas – och utan att riskera en kladdig ”ketchup-effekt”.

”Dragspelsdelen” på flaskan kan göras olika stor, beroende på vilken produkt, som flaskan ska fyllas med. Storleken på ”dragspelet” anpassas så att en idealisk mängd produkt kommer ut på tallriken, när ”dragspelet” är helt nedtryckt.

Enligt Greiner kan flaskan, inklusive ”dragspelet”, tillverkas med injektions- eller extruderingsformblåsning och flaskans öppning kan förses med standardförslutningar med vikbart lock och där hålet i förslutningen är anpassat efter typ av produkt i flaskan.

Enligt Greiner kan flaskan också förses med ett silikonmembran inne i flaskan, som följer med och trycks ner, efterhand som konsumenten med hjälp av ”dragspelet” pumpar ut produkten ur flaskan. Membranet gör att så gott som inga rester blir kvar i flaskan. Nackdelen med silikonmembranet är dock att flaskan blir svårare att återvinna, eftersom silikonmembranet finns kvar inne i flaskan, när den är tömd.

Den unika designen har utvecklats av Greiner Packagings egna designavdelning DesPro, vars designers ville få fram en funktionell dispenserlösning för den här typen av produkter, samtidigt som man ville att det skulle bli en kul upplevelse för konsumenten att hantera och använda förpackningen.

”Alla vet ju hur jobbigt det är att behöva slå i botten på en glasflaska för att få ut exempelvis ketchup – och hur illa det ofta slutar när ”ketchup-effekten” misslyckas! Nu har vi visserligen fått mer praktiska ´klämflaskor´ på marknaden, som står upp och ner och där tyngdlagen hjälper till att få ut produkten. Men vi ville göra en ännu bättre design – och det lyckades vi med. Och kul hade vi, när vi utvecklade och testade den!”, säger Stefan Ebli, som är ledande produktdesigner hos DesPro.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432