Vi svenskar oroas av mikroplast som sprids i miljön och av ”dold plast” i förpackningar. Sju av tio svenskar vill dessutom ha ett förbud mot plast i engångsartiklar. Det framgår av en färsk undersökning, som Kantar Sifo utfört på uppdrag av den ideella stiftelsen Håll Sverige Rent och det svenska miljöteknikbolaget OrganoClick.
Mängden plast i naturen fortsätter att öka och väntas fortsätta öka långt in i framtiden. Det är något som oroar oss svenskar där en klar majoritet känner stor oro för att plasten, som bryts ner till mikroplaster, sprids i miljön. Det framgår av den nu publicerade undersökningen.
Andra viktiga resultat av undersökningen är att sju av tio svarande vill att plast i engångsartiklar förbjuds och att 90 procent av de tillfrågade svarar att de vill att produkter som innehåller dold plast ska ha en märkning som gör det tydligt att produkten innehåller plast.
”Det är positivt att fler vill se en förändring i lagstiftningen med införandet av både märkning och förbud av plast”, säger Mårten Hellberg, VD för OrganoClick.
När det gäller så kallad ”dold plast” så är det så att många produkter innehåller plast utan att konsumenten vet om det. Det kan till exempel finnas bindemedel av plast i våtservetter, kaffefilter och snuspåsar. Den plasten är inte nedbrytningsbar i naturen och få känner till att den finns i produkten de köper.
”För att minska de negativa effekterna på naturen behöver nedskräpningen minska. Då behöver konsumenterna informeras om hur man gör sig av med sin produkt på bästa sätt. Och de produkter, som ändå hamnar i naturen, behöver vara utformade för att göra så lite skada som möjligt. Till exempel genom att vara biologiskt nedbrytbara i en naturlig miljö”, säger Johanna Ragnartz, VD Håll Sverige Rent.
Fakta om undersökningen
Undersökningen ”Svenskarnas inställning till plast i engångsartiklar” är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Håll Sverige Rent och OrganoClick. Undersökningen genomfördes i februari 2022 och är riksrepresentativ. Totalt har 1.107 personer i åldrarna 16–79 deltog i undersökningen.
En sammanfattning av undersökningen kan läsas/laddas ner HÄR.