Två nätverk flyttar ihop – ska stärka Skåneregionen

PUBLICERAD: 27 november 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Marie Malmberg Lavsen vd på Packbridge och Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin.

Livsmedelsakademin och Packbridge ingår ett samboavtal. I förlängningen ska arbetet för en hållbar och konkurrenskraftig livsmedelsnäring stärkas ytterligare.

De båda organisationerna, Livsmedelsakademin och Packbridge, har funnits i 25 respektive tio år och tillsammans har de 250 medlemsföretag som verkar i det privata näringslivet,  i offentliga sektorn och inom forskning. De båda nätverken arbetar för att ge samlad kunskap och kompetens om branschen. Nu förtätas samarbetet ytterligare när de flyttar ihop i gemensamma lokaler i Malmö.

– Tillsammans kan vi ta oss an de stora frågorna som enskilda parter inte kan lösa på egen hand. Vi får en kraftfull plattform som blir ett viktigt och positivt steg till att stärka Skåne som en stark livsmedelsregion, säger Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin.

Samarbetar redan i projekt

En av utmaningarna de pekar ut är att utveckla en cirkulär livsmedelskedja, där resurserna används så effektivt som möjligt utan spill. Livsmedelsakademin och Packbridge har fram till i dag redan samarbetat i ett projekt tillsammans med IUC Syd. Projektet undersöker orsakerna till matsvinn i hela livsmedelskedjan, från producent, grossist och handel till konsument. Projektet kommer i början av nästa år presentera ett antal åtgärder för att minska matsvinnet inom livsmedelsnäringen.

Förpackad mat i hållbara material

Skåne ska år 2030 ska ligga i täten internationellt med cirkulär ekonomi, framgår i Skånes framtagna livsmedelsstrategi. Genom samverkan ska exempelvis mat förpackas i material som bidrar till ökad hållbarhet.

– Problematiken kring matsvinn är ett bra exempel där ett tätare samarbete mellan Livsmedelsakademin och Packbridge kan bidra till minskad klimatpåverkan. Framtidens förpackningar är designade på ett sätt som minskar matsvinnet, säger Marie Malmberg Lavsen vd på Packbridge

Livsmedelsakademin och Packbridge huserar nu tillsammans på kontorshotellet MINC i Malmö.

 

 

 

Läs vidare

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats.
God-Morgon-juicekartonger-pantas-via-Bower

BEWI ökar sin återvinningskapacitet genom att öppna en cirkulär hubb i Norrköping

BEWI öppnar nu sin nya cirkulära hubb i Norrköping, vilket ökar företagets återvinningskapacitet för EPS (expanderad polystyren) med 40 procent.
BEWIx

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432