
Tierps tryckeri fasar ut offset och blir först i Norden med att investera i en AccurioJet KM-1 – en digitalpress i 50/70-formatet.
– Vi följer inte gamla spår och redan upptrampade stigar. Vi har gjort ett strategiskt val med den första investeringen i Norden i ett exceptionellt arkmatat inkjettryck, säger Håkan Monfors.
Tierps tryckeri med sina 100 år i branschen har länge haft offset som stomme i verksamheten. Nu bygger de vidare för att ligga i framkant med tryckteknik och infrastruktur.
– Ur vårt perspektiv känns det helt rätt att investera nu. Vi kan göra rätt investering med utgångspunkt från dels vår position just nu men även utifrån det vi ser som framtida behov och möjligheter att skapa attraktiva erbjudanden till våra kunder och samarbetspartner, säger Håkan Monfors, vd för Tierps tryckeri.
Se kundernas behov

Med sig på resan har de Konica Minolta och Gibon som partner. Tierps tryckeri väljer att satsa på en AccurioJet KM-1, en digitalpress i 50/70-formatet. Tryckeriet blir först i Norden med sin maskininvestering.
– I vårt fall har vi hållit på med offset. Vi har gått igenom marknaden och våra befintliga kunder och tittat på vilken maskin vi behöver, och för oss är det tydligt att offset inte är lönsamt att köra längre. Det var då frågan kom kring det vi gör 50/70-formatet, säger Håkan Monfors och påpekar att de med sin nya maskin möter kundernas befintliga behov samt det som marknaden efterfrågar – kortare serier och print on demand.
– Att vi kan tillföra 50/70-formatet och digitaltryck – det är huvudskälen till att vi ville investera. Men också att ha en maskin som kan köra brett med olika typer av media. Jämfört med klassisk offset så ser vi fördelar med maskinens kvalitet och effektivitet. Den ger en helt annan flexibilitet som matchar vår befintliga produktion.
Stor investering
Håkan Monfors rekryterades externt som vd i april i fjol och har en bakgrund inom telekom och energibranschen. När han kom in i företaget var både han och bolagsstyrelsen tydliga med att företagets mål var att genomgå en förändring, berättar han.
– För ett bolag som Tierps tryckeri så är det här en avsevärd investering. Vi är 24 anställda och omsätter drygt 30 miljoner. Men ibland gäller det att ta språng. Jag söker inte att bara förbättra lite. Det är en tuff bransch och jag ser det som att vi måste kunna ta mer än ett steg genom investeringen men vi behöver även förändra vårt sätt att tänka och agera.
Håkan Monfors vill inte gå närmare in på finansieringen men säger att denna typ av maskininvestering inte är något som man tar lättvindigt på. De skannade av både maskintillverkare och tekniker innan de till slut landade i beslutet. Tillsammans med Konica Minolta och Gibon har ett omfattande business case med djuplodande analyser av hela verksamheten lagt grunden för beslutet.
– Vi har gått igenom alla alternativ. Det är ett gediget jobb som vi har gjort och till slut såg vi att det här ger oss mest möjligheter att utveckla våra affärer. Om man tar reda på vad vi gör i detalj så ser man tydligt i vår verksamhet vad som är ersättning och vad som är investering i nytt.

Flera möjligheter
Håkan Monfors pekar bland annat ut möjligheterna med maskinens ”Dot freeze technology” som ger kvalitet i utskrifterna. Annat på plussidan är det större arkformatet (B2-format, 585 x 750 millimeter) och ett brett materialutbud. KM-1:an har också en hög kapacitet – 3 000 B2-tryck per timme. Han menar vidare att maskinen drar mindre el än andra B2-maskiner och att miljöpåverkan således blir mindre.
Vidare säger han att maskinen har en stabil process och repeterbarhet som sätter en ny standard för web2print-produkter där avrop av samma tryckoriginal ofta sker automatiskt och vid många tillfällen.
– Att materialet kommer ur maskinen färdigt, med hög kvalitet, redo att fungera, är också en fördel.
Maskinen kan också handskas med tjockare media.
– Det gör att vi kan börja titta mot till exempel förpackningar.
Strategin ligger klar
Monfors ser även att samarbetet med Konica Minolta och Gibon kommer ta Tierps Tryckeri in i framtiden:
– Vi är inte jättestora, så valet av maskin är viktigt, och att den har den flexibiliteten som den har. Maskinen och teknologin är en viktig del men inte hela bilden. Även i samarbetet med Konica Minolta och Gibon ser vi att vi kan utveckla vår affärsmodell och arbetssätt, säger Håkan och tillägger att Tierps Tryckeri ska vara vassa inom infrastruktur och IT i kombination med den e-handelslösning som skall sjösättas under året.
Fotnot: Tierps tryckeris vd Håkan Monfors och försäljnings- och marknadschefen Peter Agell kommer vara på plats i Konica Minoltas monter på Sign&Print Scandinavia för att berätta mer om sin investering och sina partnersamarbeten.