Trioworld köper nederländska förpackningsbolaget Flexoplast

PUBLICERAD: 4 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Interiörbild från en av nederländska Flexoplasts produktionsanläggningar. (Bild Flexoplast)|”Flexoplast har haft en mycket stark utveckling under de senaste åren”, säger Andreas Malmberg. (Bild Trioworld)

Svenska plastförpackningskoncernen Trioworld Group (f.d. Trioplast) har tecknat avtal om att förvärva nederländska förpackningstillverkaren Flexoplast BV, som är en ledande aktör inom högkvalitativa förpackningslösningar för livsmedel, drycker och industriförpackningar. Säljare är nederländska koncernen Clondalkin Group.

”Flexoplast har haft en mycket stark utveckling under de senaste åren”, säger Andreas Malmberg. (Bild Trioworld)

”Vi är mycket glada att kunna välkomna Flexoplast till Trioworld-koncernen. Flexoplast har uppvisat en mycket stark utveckling under de senaste åren, även under Covid-tider, och stöttat kunder med innovativa förpackningslösningar. Bolaget är välinvesterat och ledningen fokuserar kontinuerligt på att bredda produktutbudet och öka servicenivåerna till kunderna. Med våra gemensamma krafter hoppas vi kunna fortsätta denna framgångsrika resa”, säger Andreas Malmberg, koncernchef för Trioworld Group.

Flexoplast startade produktion av plastfilmer 1961 och är i dag en ledande producent och leverantör av förpackningar för livsmedel, dryck och industriförpackningar baserade på polyeten (PE). Bolaget har en stark marknadsposition i Västeuropa. Flexoplast omsätter 60 miljoner euro (ca 612 miljoner kronor) och har 180 anställda. Huvudkontoret ligger i nederländska Harlingen och bolaget har produktionsanläggningar i Wieringerwerf och Harlingen.

”Vi ser Trioworld som en mycket bra ägare och partner i utvecklingen av vår verksamhet till nästa nivå. Trioworld och Flexoplast har samma syn på långsiktig hållbar utveckling, byggd på kunddriven innovation och solida kvalitetsprodukter”, säger Wietse van den Bosch, VD på Flexoplast BV.

Trioworld skriver i ett pressmeddelande att transaktionen är föremål för sedvanliga regulatoriska krav och godkännanden. Inga uppgifter om affärens ekonomiska villkor har offentliggjorts.

Efter affärens genomförande kommer Trioworld Group att äga 100 procent av aktierna i Flexoplast BV.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top