Treform förstärker med förvärv

PUBLICERAD: 5 november 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Thomas Olsson, vd på Treform och Pacportalens vd och ägare Stefan Meltzer.

Treform Packaging AB i Landskrona riktar sig mot den nordiska marknaden med sin tillverkning av termoformade förpackningar. Nu växer företaget med ännu ett förvärv för i år när de köper upp en förpackningsgrossist i Helsingborg.

Helsingborgsbaserade förpackningsgrossisten Pacportalen blir en del av Treform Packaging, en tillverkare av termoformade förpackningar för livsmedel och industri. Även Pacportalens vd:n och ägare Stefan Meltzer följer med i affären. Det nya förvärvet kommer enligt Treform att leda till en starkare säljkår och att kunder får tillgång till ett brett standardsortiment av förpackningslösningar, bland annat Pacportalens produkter.

Kundunika lösningar

Landskronaföretaget Treform har genom alla år varit specialiserade på  framtagning av kundunika lösningar och on- demand-tillverkning. Något lagerfört standardsortiment har inte funnits tidigare.

Kontakt av en slump

Thomas Olsson, vd på Treform, berättar i ett pressmeddelande hur han av en slump fick kontakt med Pacportalens Stefan Meltzer.

– Det var under arbetet med omställning av produktionen för att tillverka skyddsutrustning till sjukvården i coronapandemins inledning som vi fick kontakt. Vi kände båda två i stort sett omedelbart att Stefan skulle passa perfekt på Treform och att vi skulle kunna hjälpa varandra att ta nästa steg i våra respektive företag.

Vinst för båda parter

Pacportalen är ett företag inom förpackningslösningar och emballage till främst kött- och fiskindustrin. Stefan Meltzer beskriver affären som en ömsevinst för båda parter.

– För Pacportalens kunder kommer det att vara business as usual, men med den trevliga bonusen att de nu får direkt tillgång till fler, spännande materialval och unika förpackningslösningar.

Tidigare i år genomförde Treform Packaging köpet av JiHå Plast AB.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx
Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx
Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires
Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2
DS Smith storsatsar i Värnamo