Tredje generationens ägare satsar på digital offset

PUBLICERAD: 13 oktober 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Kartongbolaget i Hälsingborg AB, med tre generationers erfarenhet av skräddarsydda förpackningar, har sett hur digital offsetproduktion kan tillföra verksamheten ett antal mervärden. Med fullt fokus på att möta sina kunder och deras utmaningar tar man nu ett helt nytt kliv in i den digitala förpackningsproduktionen med företagets nya HP Indigo 30 000 med vatten alternativt UV-lack online.

Hos Kartongbolaget är det varumärkesägarnas lönsamhet och framgång som kommer i första rummet. I Allerum utanför Helsingborg erbjuder företaget såväl idé, design och layout som konstruktion in-house. All produktion, oavsett små serier eller upp till miljontals förpackningar, sker i egen regi och i egna lokaler.

– Vi tar nu ett riktigt stort, och för oss nytt kliv in i den digitala offsetproduktionen av alla typer av förpackningar. Allt vi gör är med total koncentration och fullt fokus på våra kunder och deras lönsamhet, menar Joakim Johansson, VD och företagets tredje generations ägare.

– Genom att addera mervärden kan vi hjälpa våra kunder att lyfta sin försäljning. Vi ser en förändring och vill i god tid möta marknadens krav med en mer teknisk och unik tjänst med möjlighet till nya applikationer, berättar Joakim Johansson vidare.

Företagets investering i HP Indigo 30 000 medger förbättrade möjligheter att optimera produktionen. Små som stora editioner med flertalet nya applikationer för förädling och variabla möjligheter med förkortade leveranstider passar väl för företagets kunder. Den nya HP 30000-pressen kompletterar den existerande Heidelberg offsetpressen perfekt, förklarar Joakim Johansson.

– Att möta kunder på kunders vis har alltid varit av största vikt för oss. Med vår nya digitala offsetproduktion kan vi lättare erbjuda alternativ som kan både testas och mätas direkt på marknaden med hjälp av ett stort antal olika batcher. Vi kan därmed styra editionerna efter marknadens efterfrågan, säger Joakim Johansson stolt.

Med företagets nya investering uppnås även flertalet logistiska fördelar. Genom att aktivt välja vilken produktion som läggs i vilken press, så uppnås en effektivitet med större upplagor som kan ligga och rulla parallellt med medelstora och mindre editioner. Leveranstider kortas och pressarna arbetar optimalt.

Kartongbolaget har idag 19 anställda. Förhoppningen är nu att det ska bli fler i takt med att uppdragen och omsättningen ökar.

– Vi är ett kreativt och lösningsfokuserat företag och vi har alla sett fram emot detta ganska länge. Vi vill helt enkelt både bli fler och göra mer för våra kunder, avslutar Joakim Johansson glatt.

Visutech KartongbolagetJohan Gustafsson och Jan-Olof Jungersten – Visutech,
Joakim Johansson och Peter Hauggaard – Kartongbolaget

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx
Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx
Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires
Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2
DS Smith storsatsar i Värnamo