”Trågskogen” ger CC Pack egen närproducerad råvara

PUBLICERAD: 19 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

CC Packs egen ”kartongskog” utanför fabriksknutarna har fått det logiska namnet ”Trågskogen”|eftersom merparten av CC Pack produktion utgörs av kartongtråg för livsmedelsindustrin.|Fr v Christoffer Olbrich

Förpackningstillverkaren CC Pack i Tibro har tillsammans med Stora Enso planterat egen skog utanför fabriksknutarna! Skogen kan bli råvara till företagets kartongförpackningar.
Den 14 september arrangerade CC Pack och Stora Enso en ”plant-a-tree”-dag vid CC Packs fabrik i Västergötland, där ett 20-tal gäster som deltog i planteringen.

Idén att använda markytorna runt CC Packs fabrik till att plantera en egen skog kom från en av medarbetarna på företaget. 
”Det var en utmärkt idé, att vi skulle skapa en egen skog vid fabriken. Vi får nu möjlighet att vara med från början och se råvaran till våra förnybara förpackningar växa upp runt fabriksknuten. En egen skog binder koldioxid och ger oss bra möjligheter att klimatkompensera och skapa något hållbart för framtiden”, säger Christoffer Olbrich, VD på CC Pack.

CC Pack tillverkar livsmedelsförpackningar i huvudsak av kartong. En av huvudleverantörerna av kartong till CC Pack är Stora Enso.

”Det är första gången, som en av våra förpackningskunder ber oss om hjälp att plantera en skog. Vi uppskattar verkligen CC Packs initiativ. Tillsammans tog vi tillfället i akt och bjöd in ett antal gäster, som kunde hjälpa till att börja plantera skogen och så startskotten till fler förnybara kartongförpackningar”, sa Jonas Pettersson, marknadschef inom konsumentkartong på Stora Enso.

Det var ett tjugotal gäster som deltog under plant-a-tree-dagen. I programmet ingick presentationer av CC Packs och Stora Ensos verksamheter samt en guidad tur i fabrikslokalerna. Det var kunder från Frankrike och Norden på plats samt från Tibro kommun. Tillsammans tog de sig an uppdraget att starta upp trädplanteringen med stor entusiasm.

Totalt är det 6.000 björkar, som ska planteras på det tre hektar stora markområdet vid CC Packs fabrik i Tibro. Det motsvarar 60 miljoner livsmedelstråg eller 72 miljoner dryckesbägare. 

”Det blir många förnybara förpackningar, som nu står och växer runt fabriksknuten”, sa Christoffer Olbrich.

Om cirka 50 år är det dags att skörda den planterade skogen, som fått det passande namnet ”Trågskogen”, eftersom tråg är en av CC Packs huvudprodukter.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se