Too Good To Go - titta, lukta, smaka

PUBLICERAD: 2 oktober 2023
UPPDATERAD: 2 oktober

I en strävan att minska matsvinnet, inför Danone Too Good To Go-märkningen ”Ofta Bra Efter – Titta, Lukta, Smaka” på Actimels åtta- och tolv-pack på den nordiska marknaden.

Märkningen uppmuntrar konsumenter att använda sina sinnen för att avgöra om en vara har blivit dålig efter den har nått sitt bäst-före-datum och kommer att synas på förpackningarna från och med andra halvan av oktober. Med märkningen hoppas Danone att färre fullt ätbara produkter slängs i onödan.

Genom Too Good To Go-märkningen ”Ofta Bra Efter – Titta, Lukta, Smaka” vill Danone öka kunskapen hos konsumenter om att passerat bäst-före-datum inte behöver innebära att en vara har blivit dålig. Danone har sedan tidigare introducerat Too Good To Go-märkningen på ett antal produkter under varumärket Alpro samt en säsongsbaserad Actimel-smak. I samband med den internationella matsvinnsdagen den 29 september, meddelade Danone att Too Good To Go-märkningen ”Titta, Lukta, Smaka” även kommer att synas på Actimels åtta- och tolvpack på den nordiska marknaden. Märkningen kommer att vara synlig på förpackningarna från och med andra halvan av oktober 2023.

Använd sinnena

– Vi är väldigt glada över att utöka sortimentet av Actimel med Too Good To Go-märkningen ”Titta, Lukta, Smaka” i Norden till att nu även inkludera åtta- och tolvpacken. Med märkningen hoppas vi att fler konsumenter använder sina sinnen för att avgöra om en vara som har passerat sitt bäst-före-datum har blivit dålig eller inte, säger Toms Treilons, Senior Brand Manager Actimel.

Matsvinn är en prioriterad fråga för Danone, som har som målsättning att minska mängden matavfall globalt med 50 procent inom sin del av värdekedjan till 2025, i jämförelse med nivåerna 2016.

– Enligt en rapport från FN:s miljöprogram från 2021, 60 procent av matsvinnet i hemmet. Därför är det är viktigt för oss att arbeta med att upplysa konsumenter om att livsmedel ofta går bra att äta, även efter det att bäst före-datumet har passerat. Med högre medvetenhet om bäst-före-datum kommer förhoppningsvis mängden mat som slängs att minska, säger Toms Treilons.

Om Too Good To Go

Too Good To Go är världens största marknadsplats för överskottsmat och startades i Danmark 2016. Idag finns företaget i 17 länder och har hittills räddat över 250 miljoner måltider genom att göra det enkelt för både företag och användare att ta tillvara på överskottsmat. Konceptet ger alla en möjlighet att enkelt bekämpa matsvinnet. Too Good To Go har även lanserat projekt för att förändra datummärkningar på livsmedel och initiativ som hjälper hushåll att minska sitt matsvinn.

Länk till FN-rapporten

https://www.unep.org/resources/report/unep-food-waste-index-report-2021

Läs vidare

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker

Positivt med överenskommelse om avskogningsförordningen enligt Skogsindustrierna

Den så kallade avskogningsförordningen (EUDR) som EU ville få på plats redan vid årsskiftet, har nu skjutits på framtiden. Den har varit, och är, omdebatterad och från skogsindustrin har det framförts att tiden är för knapp för en implementering. Skogsindustrierna välkomnar att Europaparlamentet och medlemsländerna nu enats om att skjuta fram det.
Skogs

Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.
Evax

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker