I en strävan att minska matsvinnet, inför Danone Too Good To Go-märkningen ”Ofta Bra Efter – Titta, Lukta, Smaka” på Actimels åtta- och tolv-pack på den nordiska marknaden.
Märkningen uppmuntrar konsumenter att använda sina sinnen för att avgöra om en vara har blivit dålig efter den har nått sitt bäst-före-datum och kommer att synas på förpackningarna från och med andra halvan av oktober. Med märkningen hoppas Danone att färre fullt ätbara produkter slängs i onödan.
Genom Too Good To Go-märkningen ”Ofta Bra Efter – Titta, Lukta, Smaka” vill Danone öka kunskapen hos konsumenter om att passerat bäst-före-datum inte behöver innebära att en vara har blivit dålig. Danone har sedan tidigare introducerat Too Good To Go-märkningen på ett antal produkter under varumärket Alpro samt en säsongsbaserad Actimel-smak. I samband med den internationella matsvinnsdagen den 29 september, meddelade Danone att Too Good To Go-märkningen ”Titta, Lukta, Smaka” även kommer att synas på Actimels åtta- och tolvpack på den nordiska marknaden. Märkningen kommer att vara synlig på förpackningarna från och med andra halvan av oktober 2023.
Använd sinnena
– Vi är väldigt glada över att utöka sortimentet av Actimel med Too Good To Go-märkningen ”Titta, Lukta, Smaka” i Norden till att nu även inkludera åtta- och tolvpacken. Med märkningen hoppas vi att fler konsumenter använder sina sinnen för att avgöra om en vara som har passerat sitt bäst-före-datum har blivit dålig eller inte, säger Toms Treilons, Senior Brand Manager Actimel.
Matsvinn är en prioriterad fråga för Danone, som har som målsättning att minska mängden matavfall globalt med 50 procent inom sin del av värdekedjan till 2025, i jämförelse med nivåerna 2016.
– Enligt en rapport från FN:s miljöprogram från 2021, 60 procent av matsvinnet i hemmet. Därför är det är viktigt för oss att arbeta med att upplysa konsumenter om att livsmedel ofta går bra att äta, även efter det att bäst före-datumet har passerat. Med högre medvetenhet om bäst-före-datum kommer förhoppningsvis mängden mat som slängs att minska, säger Toms Treilons.
Om Too Good To Go
Too Good To Go är världens största marknadsplats för överskottsmat och startades i Danmark 2016. Idag finns företaget i 17 länder och har hittills räddat över 250 miljoner måltider genom att göra det enkelt för både företag och användare att ta tillvara på överskottsmat. Konceptet ger alla en möjlighet att enkelt bekämpa matsvinnet. Too Good To Go har även lanserat projekt för att förändra datummärkningar på livsmedel och initiativ som hjälper hushåll att minska sitt matsvinn.
Länk till FN-rapporten
https://www.unep.org/resources/report/unep-food-waste-index-report-2021