"Too Good To Go"-kassarna ger mindre matsvinn på norska mackar

PUBLICERAD: 18 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Vid 72 Circle K-mackar i Norge kan kunderna hjälpa till att minska matsvinnet genom att köpa en ”Too Good To Go”-bärkasse med mat. (Bild Johnny Syversen)|Stationsföreståndare Bekim Istrefi på Circle K Brynseng i Oslo ger en Too Good To Go-bärkasse med baguetter och kakor till en kund. (Bild Johnny Syversen)

”Too Good To Go” är ett koncept mot minskat matsvinn som finns i flera länder. Systemets speciella bärkassar är nu populära bland norska Circle K-kunder.
Konceptet bygger på att kunder via en mobilapp beställer och köper en ”Too Good To Go”-kasse med mat, som annars skulle ha kastats. Inte mindre än 460.000 olika ”maträddare” i form av butiker, matställen, kaféer, bagerier och bensinstationer är anslutna till systemet

I Norge har konceptets speciella bärkassar blivit populära bland konsumenter, som besöker företaget Circle K:s bensinstationer. För närvarande är 72 norska Circle K-stationer, fördelade över hela Norge, med i systemet och antalet ökar för varje dag.

”Att kasta duglig mat är slöseri med resurser och bra produkter. Vår ambition är att våra stationer ska kasta minsta möjliga mängd mat varje dag. Därför är vi glada för att så många kunder hjälper oss att rädda mat, som annars skulle blivit avfall. Varje dag blir jag kontaktad av nya stationer, som vill vara med i denna viktiga miljöaktion”, säger Alexander Bettum vidi Circle K Norge.

Bendik Walderhaug, som är rådgivare hos Too Good To Go, tror att Circle K skickar en mycket viktig signal, när de som stor aktör tillämpar konceptet för att minska matsvinn och klimattryck.
 
”När Circle K vågar gå i spetsen bland bensinbolag, visar de samtidigt vägen för andra branschaktörer. Så småningom tror vi att detta kan bidra till att konceptet blir tillgängligt för alltfler människor. De allra flesta människor är överens med vår grundläggande idé, att det är meningslöst att kasta bra mat”, säger Bendik Walderhaug.

Alexander Bettum i Circle K berättar om en oväntad vinst, som anslutna norska mackar börjat göra, sedan man inlett samarbetet med Too Good To Go.
 
”Alla våra stationer följer de regler för stekning, bakning, etc, som vi upprättat för att minska matswvinnet. Men de stationer, som ingår i Too Good To Go-systemet, är nu ännu bättre på att planera sin matproduktion än de som står utanför systemet”, säger Alexander Bettum.

En typisk ”Too Good To Go”-bärkasse på en Circle K-mack kan exempelvis innehålla en bakad baguette, några frallor och en kaka. Priset är 39 norska kronor och bärkassen kan inhandlas vid förutbestämda tider på mackarna. Motsvarande ordinarie pris för de ingående produkterna ligger enligt Circle K på mellan 100 och 140 norska kronor,

Circle K Norge har nu undertecknat ett avtal, som innebär att företaget är ett av flera stora norska företag, som förbinder sig att bidra till att matsvinnet i Norge är halverat år 2030.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker