Förpackningsmarknaden måste anpassa sig, när världen blir ett enda gigantiskt (och digitalt) shoppingcenter. Här är 10 globala trender, som påverkar förpackningsindustrin.
Världen är ett enda stort shoppingcenter. POS finns överallt. Vi är mitt i en revolution och anledningen är Internet som förändrar allt, design, marknadsföring och handelsstrukturer. Det här har också långtgående konsekvenser för förpackningar som får en allt större betydelse och håller på att bli det centrala elementet i köpupplevelsen. Pro Carton har sett på ett antal av de mest internationella trenderna och hur de påverkar den globala förpackningsindustrin.
Det är framför allt tre saker som driver på utvecklingen och trenderna just nu:
* För det första tar det fortfarande alldeles för lång tid för konsumenterna att knappa in data vid ett köp. Nya adresstjänster ger nya möjligheter. Snart kommer enbart namnet att räcka för att en order ska vara ivägskickad. Kinesiska Alibaba har redan gått ett steg längre. I mars år 2015 demonstrerade CEO Jack Ma teknik som via ”selfie modellen” gör det möjligt att betala med ansiktsigenkänning.
* För det andra är saker som det pratats om länge nu på väg att bli verklighet. Till exempel håller hushållsmaskiner på att bli ett gränssnitt för handeln. Amazon Dash Replenishment Service finns redan och möjliggör att tvättmaskinen själv beställer nytt tvättmedel med hjälp av en sensor. Avtal är på gång inom flera sektorer. Den amerikanska konsultfirman Gartner uppskattar att maskiner länkade mot Internet kommer att generera försäljning på 230 miljarder dollar redan år 2020.
* För det tredje håller leveranstiderna på att bli otroligt korta. I Storbritannien erbjuder Argos leverans samma dag, sju dagar i veckan, för mindre order. Löftet täcker nittio procent av hushållen. Amazon UK levererar livsmedel och dryck till utvalda platser på under en timma till en kostnad av 6,99 pund, eller gratis till premiumkunder. Det krävs dock att man handlar för ett minimibelopp. Oscado erbjuder leverans samma dag och inom en bestämd timma och man täcker sjuttio procent av hushållen.
Totalt sett gäller att information blir mer och mer transparent och servicen blir snabbare och snabbare. Det här påverkar hela leveranskedjan.
1 DESIGN:
äkthet får ny mening
Att för tydligt visa äkthet är passé och ord som handgjort och småskaligt ”har tappat all mening, allt värde, sanning och beskrivande vikt”, enligt Martin Raymond, chefredaktör för The Future Laborator som beskriver livsstil och konsumentbeteenden. Det som räknas är riktig äkthet, den som inte behöver förklaras. Det är viktigare med övertygande egenskaper som kombinerar teknisk kvalitet och naturlig tillhörighet.
Detta bakslag för äkthetsbegreppet betyder inte att produkter inte kan vara autentiska, småskaliga eller handgjorda, men som med sann lyx måste sådana fördelar vara uppenbara, tydliga och underförstådda, säger Raymond.
2 DESIGN:
tydlig kommunikation
Antalet budskap på förpackningarna ökar hela tiden, oftast är syftet att få konsumenten att uppmärksamma varan. Konsumenterna kräver också allt mer info om vad man köper samtidigt som man vill ha allt mindre röra på förpackningarna, något som gör det svårare för dem när man försöker bestämma sig för ett eventuellt köp. Det här är nog mest uppenbart inom livsmedel. Femtioåtta procent av konsumenterna i Storbritannien kollar ingrediensinformationen på förpackningen oc h sjuttiosex procent är bekymrade över användingen av konstgjorda tillsatser. Klar och tydlig information om ingredienser, speciella egenskaper eller kanske bekvämlighet och säkerhet måste kommuniceras med total transparens.
3 MARKNADSFÖRING:
naturlighet blir måttstocken för allt
Det naturliga är tillbaka eftersom nervösa konsumenter frånsäger sig industriella lösningar som verkar onyttiga och skadliga för hälsan. I stället vänder man sig mot naturliga produkter. Uppväxta med den digitala kulturen ser man inte naturligt och teknologi som ömsesidigt uteslutande, man kombinerar det bästa från bägge håll för att bygga nya, naturliga livsstilar. Diet, skönhet, må bra, själ, och fitness är exempel på områden som konsumenten ser som ett stort ekosystem att underhålla. Varumärken som tidigare bedömdes utifrån värdet i varumärket och produkterna, bedöms nu utifrån sina värdesystem, är de innovativa och lovar de att förändra världen?
4 MARKNADSFÖRING:
att vara ärlig
Att ha en social mission är inte längre en bonus, det är något konsumenterna förväntar sig, speciellt ”millennials”, det vill säga de som är födda från början av 80-talet och en bit in på 2000-talet. En nyligen genomförd undersökning av konsumenternas attityd till varumärken visar att åttioåtta procent av de amerikanska och brittiska personer som går in under begreppet millennials och generation X tycker att varumärken måste göra mer som är bra, inte mer som är ”mindre dåligt”. LEGO, som är mycket medvetna om det ökande antalet plastleksaker på våra deponier, investerar nära en miljard i forskning i hållbara material. IKEA kommer att spendera en miljard euro på förnyelsebar energi, mer än vad många länders regeringar anser sig kunna klara.
5 MARKNADSFÖRING:
hållbara produkter föredras
Hållbarhet är en mycket tydlig, fundamental trend inför framtiden. Ju större bekymren för vår planet blir, desto svårare blir det för material som plast. Det är sant att många konsumenter inte anser sig ha råd att spendera extra för att få hållbara lösningar, men sextiotre procent av konsumenterna i USA säger att man lockas av återanvändbara förpackningar eller förpackningar som kan användas till något annat när de tömts. När produktpris och upplevd produktkvalitet stämmer kommer konsumenter i ökande grad att se på sådana alternativ när man gör sina inköp. Det är något som varumärken inte kan bortse från.
6 MARKNADSFÖRING:
hjärnan avslöjar sina hemligheter
Neuromarknadsföring är ett buzzord som funnits i flera år inom reklambranschen. Nu verkar det som om tekniken är på väg att bli en seriös vetenskap som kan användas effektivt. I september 2015 publicerades en studie i Social Cognitive and Affective Neuroscience där man visade att forskare med stor noggrannhet kunde mäta hur stor sannolikheten var att en antirökkampanj skulle fungera i stor skala. De använder en fMRT maskin (Functional Magnetic Resonance Tomograf). Jämfört med traditionella metoder kan man med denna teknik mer än fördubbla möjligheterna att se hur resultatet kommer att bli. Det var ett mycket tydligt och ganska oväntat resultat skriver tidningen.
7 HANDELN:
tre pelare för tillväxt
Tillväxten i handeln baseras på tre pelare, Internet, rabatter och bekvämlighet. Stora volymer och basvaror köps allt oftare via Internet och i lågprisbutiker. IGD förutspåar att online blir det snabbast växande segmentet i Storbritanniens detaljhandel över de kommande fem åren. Värdet kommer nästa att fördubblas, från 8,9 miljarder pund i april år 2015 till 17,2 miljarder i april år 2020. Mindre dagligvaror kommer att köpas i affären på hörnet. IDG förutspår också att de nya butiker som öppnas kommer att vara mindre än tidigare, kanske bara en tredjedel så stora. Man tror på under 100 kvadratmeter. Den typen av butiker finns redan på många platser i världen, inte sällan i Asien, men för att det ska bli framgångsrikt krävs avancerad logistik och smarta lösningar när det gäller att utnyttja ytan effektivt.
Dessa så kallade ”micro-convenience” butiker lägger också grunden för en annan trend, handelns hybridisering. Det innebär att man använder fysiska butiker för att bygga en bro mellan den och den digitala världen genom att till exempel etablera speciella leveransplatser för varor beställda via nätet.
8 FÖRPACKNINGEN:
nya storlekar krävs
Handeln behöver förpackningar som är klara för distribution och olika storlekar för att fungera perfekt i alla kanaler och samtidigt marknadsföra produkterna på POS, var det nu än är. Trettionio procent av de brittiska konsumenterna säger samtidigt att man gärna ser ett bredare sortiment med mindre flaskor för alkoholhaltiga drycker. Femtio procent av de hälsomedvetna konsumenterna säger att de är villiga att prova nya produkter om de kommer i små förpackningar för test. I takt med att varumärkesägarnas utbud växer så växer också möjligheterna att nå konsumenterna vilket ställer krav på förpackningarna som måste finnas i flera olika storlekar, både större och mindre. Kelloggs har tagit till sig detta och under det här året måste andra följa efter om man vill försäkra sig om konsumenternas lojalitet. Man måste helt enkelt tas fram förpackningar som konsumenterna ser som rätt för dem, deras familj och de olika användningsområdena.
9 FÖRPACKNINGEN:
direktlänken
Det pågår en revolution, när det gäller kopplingen mellan förpackningen och mobiltelefonen. Mobil interaktion kommer redan i år att svara för 64 cent av varje dollar som spenderas i amerikanska butiker. Till skillnad från tidigare generationer av förpackningar, som kommunicerar med mobilen till exempel via QR-koder eller textkoder liksom AR-teknik (Augmented Reality) som ofta var en besvikelse, så handlar det nu om NFC (Near Field Communication) och Bluetooth Low Energy (BLE) som primära tekniker. De öppnar helt nya möjligheter. Den mobila miljön kommer att bli den nya frontlinjen i kriget om att vinna konsumenternas hjärta, hjärna och plånbok.
10 FÖRPACKNINGEN:
den digitala tryckrevolutionen
De unika möjligheterna med digitalt tryck har uppmärksammats av handeln, varumärkesägare och förpackningskonverterare över hela världen. Ett bra exempel på vad man kan uppnå är den jättelika succé som Coca Colas kampanj ”Share a Coke” blev.
Den digitala trycktekniken gör det möjligt för varumärkesägare att skapa möjligheter för att vinna konsumenter på ett lokalt, personligt eller känslomässigt plan. En av fem amerikanska millenials letar efter skräddarsydda eller personliga förpackningar och nära en tredjedel av de kinesiska konsumenterna säger att de kan tänka sig att betala mer för personaliserade förpackningar.
Med andra ord är digitaltryck väl positionerat för att växa förbi de tio procent av förpackningsmarknaden som den har i dag. Mintel tror att år 2016 blir det år då allt tippar över till det digitalas fördel i takt med att varumärkesägare och förpackningskonverterare tar steget förbi att använda tekniken primärt till speciella utgåvor och personalisering och börjar inse dess fördelar ekonomiskt och när det gäller tid till marknaden även för dekorering av basvaror.