Tetra Pak: Över 500 miljarder FSC-märkta förpackningar!

PUBLICERAD: 30 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Pak har nu levererat över 500 miljarder vätskekartongförpackningar, märkta med Forest Stewardship Council-logotypen. (Bild Tetra Pak)|Mario Abreu är Tetra Paks globala miljöchef.(Bild Tetra Pak)

Tetra Pak meddelar att man nu har levererat över 500 miljarder vätskekartongförpackningar, märkta med Forest Stewardship Council-logotypen.

Tetra Pak skriver i en pressrelease att detta är en betydande milstolpe i företagets strategi att främja ansvarsfulla källor och bidra till en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp.

Sedan Tetra Pak år 2007 lanserade världens första FSC-märkta förpackningar tillsammans med brittiska kedjan Sainsbury’s, har antalet vätskekartongförpackningar med FSC-loggan ökat för varje år och accelererat kraftig de senaste tre åren.

Enligt Tetra Pak har miljön och miljöfrågorna blivit allt viktigare för konsumenterna och företagets senaste miljöforskning visar att det finns en ständigt växande trend för miljöfrågor hos dagens konsumenter. Varannan konsument tittar nu efter miljömärkningar på de produkter de köper. År 2013 var det 37 procent av konsumenterna som letade miljölogotyper, när de handlade – i år har den siffran växt till 54 procent, enligt Tetra Pak Environment Research 2019.

Mario Abreu är Tetra Paks globala miljöchef.(Bild Tetra Pak)

FSC-logotypen är allmänt erkänd som den högsta globala certifieringsstandarden för skogsförvaltning och gör det möjligt för konsumenter att välja varumärken, som är engagerade i ett hållbart skogsbruk. På global basis har 30 procent av konsumenterna sett eller hört talas om FSC-märket, också enligt Tetra Pak Environment Research 2019.

”Sedan vi uppnått full ´FSC Chain of Custody´-certifiering för alla våra produktionsenheter, kan vi leverera FSC-märkta förpackningar från var som helst i världen. Och framöver kommer vi att se till att varje leverantör åtar sig att öka och upprätthålla FSC-certifierade volymer över 70 procent”, säger Tetra Paks globala miljö- och uthållighetsdirektör Mario Abreu.

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco