Tetra Pak: Över 500 miljarder FSC-märkta förpackningar!

PUBLICERAD: 30 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Tetra Pak har nu levererat över 500 miljarder vätskekartongförpackningar, märkta med Forest Stewardship Council-logotypen. (Bild Tetra Pak)|Mario Abreu är Tetra Paks globala miljöchef.(Bild Tetra Pak)

Tetra Pak meddelar att man nu har levererat över 500 miljarder vätskekartongförpackningar, märkta med Forest Stewardship Council-logotypen.

Tetra Pak skriver i en pressrelease att detta är en betydande milstolpe i företagets strategi att främja ansvarsfulla källor och bidra till en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp.

Sedan Tetra Pak år 2007 lanserade världens första FSC-märkta förpackningar tillsammans med brittiska kedjan Sainsbury’s, har antalet vätskekartongförpackningar med FSC-loggan ökat för varje år och accelererat kraftig de senaste tre åren.

Enligt Tetra Pak har miljön och miljöfrågorna blivit allt viktigare för konsumenterna och företagets senaste miljöforskning visar att det finns en ständigt växande trend för miljöfrågor hos dagens konsumenter. Varannan konsument tittar nu efter miljömärkningar på de produkter de köper. År 2013 var det 37 procent av konsumenterna som letade miljölogotyper, när de handlade – i år har den siffran växt till 54 procent, enligt Tetra Pak Environment Research 2019.

Mario Abreu är Tetra Paks globala miljöchef.(Bild Tetra Pak)

FSC-logotypen är allmänt erkänd som den högsta globala certifieringsstandarden för skogsförvaltning och gör det möjligt för konsumenter att välja varumärken, som är engagerade i ett hållbart skogsbruk. På global basis har 30 procent av konsumenterna sett eller hört talas om FSC-märket, också enligt Tetra Pak Environment Research 2019.

”Sedan vi uppnått full ´FSC Chain of Custody´-certifiering för alla våra produktionsenheter, kan vi leverera FSC-märkta förpackningar från var som helst i världen. Och framöver kommer vi att se till att varje leverantör åtar sig att öka och upprätthålla FSC-certifierade volymer över 70 procent”, säger Tetra Paks globala miljö- och uthållighetsdirektör Mario Abreu.

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024