Tetra Pak lanserar AR-lösning för nya Tetra Stelo Aseptic

PUBLICERAD: 4 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Med en smart telefon kan konsumenten ta del av den integrerade AR-upplevelsen i schewiziska Emmis ”good day”-mjölkdrycksprodukter, förpackade i Tetra Paks nya Tetra Stelo Aseptic 1000-förpackning. (Bild Tetra Pak/Emmi)|Aseptiska fyllningsmaskinen Tetra Pak® A3/Flex. (Bild Tetra Pak)|Förpackningen Tetra Stelo Aseptic kännetecknas av mjuka rundade former. (Bild Tetra Pak)

Tetra Paks nya förpackning Tetra Stelo® Aseptic lanseras tillsammans med schweiziska Emmi med en smart digital upplevelse, så kallad ”Augmented Reality” (AR) eller ”Förstärkt verklighet” på svenska.

Tillsammans med mejerivarumärket Emmi och deras nya mjölkdrycksprodukt ”good day” har Tetra Pak utvecklat en digital AR-lösning för förpackningen Tetra Stelo® Aseptic 1000. AR-konceptet styrs med en smart telefon och ger konsumenten en positiv upplevelse och ökar medvetenheten om varumärket Emmi och olika mjölkdrycksprodukter. De AR-aktiverade funktionerna har skapats i samarbete med studion Appetite Creative, som är specialiserad på digitala upplevelselösningar.

Förpackningen Tetra Stelo Aseptic kännetecknas av mjuka rundade former. (Bild Tetra Pak)

AR-lösningen i den smarta förpackningen inkluderar bland annat de interaktiva spelen ”Move your Body” och ”Breakfast Ninja”, som även informerar om de tre olika produkterna i ”good day”-utbudet och om olika ingredienser, som kan komplettera frukosten. I slutet av varje spel visas regelbundet uppdaterade receptidéer och citat och genom att interagera med varje upplevelse samlar användarna poäng och går med i en topplista för att vinna priser.

Hela AR-upplevelsen bygger på en webbaserad app, som spårar interaktion i realtid för att göra det möjligt för varumärket att optimera marknadsföringen, sprida budskapet i sociala medier och uppmuntra till engagemang.

”Vi är superglada över den här kampanjen med Emmi och vår nya Tetra Stelo® Aseptic 1000-förpackning. Vi förväntar oss att interaktiva uppkopplade upplevelser hjälper till att föra konsumenter närmare produkten och förbättra varumärkesimage och igenkänning”, säger Susanne McKinley, marknadschef på Tetra Pak Mid-Europe.

Tetra Pak® A3/Flex. (Bild Tetra Pak)

Tetra Paks nya förpackning Tetra Stelo® Aseptic presenterades för drygt ett år sedan. Det är en aseptisk förpackning i vätskekartong, som finns i två volymer – 0,5 respektive 1,0 liter – och som försluts med WingCap 30, en manipuleringssäker plastkork med enstegsöppning.

Tetra Stelo® Aseptic, som kännetecknas av sina rundade silhuett och mjuka former, är avsedd för aseptiska drycker, som kan förvaras i rumstemperatur.

Tetra Stelo® Aseptic-förpackningarna fylls med Tetra Pak aseptiska fyllningsmaskin Tetra Pak® A3/Flex.

——————————————
Augmented Reality /Förstärkt verklighet är ett begrepp inom informationsteknik. Förstärkt verklighet är en direktsänd betraktelse av en fysisk, verklighetstrogen miljö, vars element förstärks med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video, grafik eller GPS-data. (Källa Wikipedia)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x