Tetra Pak förbinder sig till kraftig CO2-reducering

PUBLICERAD: 15 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Solpaneler och andra förnybara energikällor ska bidra till att Tetra Pak uppnår sina klimatmål.|”Samarbetet med SBT har hjälpt oss att exakt definiera våra utsläppsmål för växthusgaser”

Tetra Pak blir det första företag inom livsmedelsförpackningar, som får sina klimatmål godkända av initiativet Science Based Targets (SBT). Förpackningsjätten, som årligen producerar 184 miljarder vätskekartongförpackningar, förbinder sig att minska utsläppen av CO2 och andra växthusgaser från sin verksamhet med minst 40 procent fram till år 2030.

För att uppnå sina klimatmål kommer Tetra Pak att fokusera på tre områden:

  • Minska sin energiförbrukning med ytterligare 12 procent
  • Köpa el från förnybara källor och investera i projekt för förnybar energi och system för förnybar elektricitet
  • Installera förnybara energikällor, typ solpaneler, i sina anläggningar

Dessutom förbinder sig Tetra Pak att till år 2020 minska sina utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan med 16 procent per intäktsenhet räknat från år 2010.

SBT är ett partnerskap mellan CDP (tidigare Carbon Disclosure Project), World Resources Institute, Världsnaturfonden (WWF) och FN:s Global Compac. SBT ska mobilisera och uppmuntra företag att sätta upp mål för minskning av utsläpp av växthusgaser, baserat på klimatvetenskap. Sedan SBT:s star år 2014 har 208 företag förbundit sig att ställa upp sådana vetenskapsbaserad mål och 33 företag i olika branscher har fått sina mål godkända av SBT-initiativet.

”Samarbetet med SBT har hjälpt oss att exakt definiera våra utsläppsmål för växthusgaser och på ett vetenskaplig sätt ange riktningen för företaget. De nya målen säkerställer att vi öppet och korrekt kan visa kunder och aktieägare hur vi bidrar till ett koldioxidsnålt samhälle”, säger Mario Abreu, Tetra Paks globala miljöchef.

”Tetra Pak är det första förpackningsföretaget inom livsmedel som uppfyller målsättningen i vår granskningsprocess och vi är mycket glada att bolaget ansluter sig till den växande skara av företag, som inser fördelarna med en övergång till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp”, säger Cynthia Cummis vid SBT-partnern World Resources Institute.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning