Talarna på mässan

PUBLICERAD: 21 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Seminarieprogrammet är klart till Sign&Print Scandinavia. En rad intressanta och spännande talare kommer hålla låda under mässans alla dagar.

Sign&Print Scandinavias tre mässdagar bjuder titt som tätt på intressanta seminarier som är relevanta för den grafiska branschen och alla besökare. Föredragen bjuder in till en salig blandning av kreativitet, trender, tendenser, teknik och debatt.

Varvat med att kunna besöka över 60 utställare och se över 1 000 maskiner och produkter på Skandinaviens största grafiska mässa, Sign&Print Scandinavia, så får besökare också möjlighet att bygga på sig kunskap. Ett stort antal talare är inbokade till mässans seminarieprogram, och föredragen avlöser varandra på två olika scener under alla tre mässdagarna, 5-7 februari.

Nedan följer ett axplock ur seminarieprogrammet. Hela talarlistan, dagar och tider, hittar du här.

Tobias Degsell ska inspirera genom att berätta om hur man frigör sin kreativitet.

Mässans seminarier inleds med Tobias Degsell som berättar om hur man frigör sin kreativitet. Tobias arbetade under många år som curator på Nobelmuseet i Stockholm och har många exempel på hur den fria tanken lett till banbrytande upptäckter. Degsell är en rutinerad föreläsare har talat inför stora företag som Apple, Samsung, Agfa, men också för universitet – Peking University, University of Zürich, IIT Delhi – och organisationer som World Economic Forum och en förening för särbegåvade barn. I dag hjälper han företag över hela världen att tänka och agera nytt.

Roboten är en viktig medarbetare i många branscher. Nu kan den även användas när produktionen varierar så mycket som den gör i ett grafiskt företag eller hos en skylttillverkare. Johan Åkerman och Roger Merken från Omron kommer berätta och ge värdefulla tips om vad du bör tänka på när du ska sätta igång.

Amanda Undin, vd för Customer Clinic.

Amanda Undin, vd för Customer Clinic kommer att berätta om vad som kännetecknar riktigt bra marknadskommunikation, utifrån effekt och kreativitet. 2018 satt Amanda Udin med som domare när världens bästa marknadskommunikation, Echo Awards, skulle koras.

 

 

 

 

 

 

 

Michael Farkas är på plats under alla mässdagar för att prata och ge tips till alla möjliga bildanvändare och företag.

Bild- och processexperten Michael Farkas har i många år arbetat med Ikeakatalogen och andra mycket stora bildanvändare. I sitt föredrag delar han sina tankar kring bilder, som ska ses i många olika medier, och hur man lagrar och hittar dem på bästa sätt.

 

Jesper Holmström och Olof Björn på Brandfactory.

Brandfactorys kreativa chef Jesper Holmström och affärsutvecklingschef Olof Björn ger tips på hur man kan sätta tydligare kommunikationsmål för sin kommunikation i butik eller för andra fysiska möten. Hur kan den digitala kommunikationen som kunden möter online förflyttas till en fysisk plats? Hur samverkar den den tryckta och digitala kommunikationen i dag? Det är några frågeställningar som kommer att besvaras.

 

Bo Wallteg, chefredaktör på Nord-emballage.

Få områden utvecklas så snabbt som förpackningar. Det handlar både om nya tryckmetoder och om barriärer och egenskaper. Bo Wallteg har, som få andra, följt utvecklingen under många år. I sin föreläsning berättar han om ständigt snabbare och kortare serier. Han pratar om cellulosabaserad plast och om vad som händer inom intelligenta och aktiva förpackningar och etiketter.

 

Gustaf Wallström på Trigger Company lär ut grunderna och ger råd om programmatic advertising.

Gustaf Wallström på Trigger Company kommer berätta om hur du lyckas med programmatisk annonsering. Förr var annonsören tvungen att kontakta en sajt för att boka en kampanj men i dag är denna process automatiserad. Gustaf Wallström går igenom grunderna och lär dig att applicera de traditionella marknadsföringskunskaperna i de nya verktygen. Han kommer också flagga för en del risker och kostnader.

 

Vem som helst kan anmäla sig gratis till Sign&Print Scandinavia-mässan och får därmed också tillgång till alla seminarier.

 

 

Senaste nytt

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Mondelez förpackningar kan nu skannas via Bower-appen

Mondelez Norden har inlett ett samarbete med Bower som gör det möjligt för konsumenterna att skanna deras förpackningar innan de källsorteras.
-bower

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x