I slutet av oktober arrangerade etikettproducenten Lexit Group i Mölnlycke en ”linerlessdag” för intresserade och potentiella kunder. Lexit har satsat hårt på tekniken med självhäftande etiketter utan releasepapper, som man säger ger kunderna bättre försäljning, kostnadseffektivitet och miljötänk.
En linerlessetikett får limsträngar applicerade på baksidan och silikonsträngar på framsidan. De senare ser till att etiketterna släpper från varandra vid applicering. Limmet, som Lexit använder, har för övrigt en förpackning som är tillverkad av limmaterialet, vilket i sin tur leder till att 100 procent av förpackning och lim förbrukas.
Linerless innebär att man får plats med fler etiketter på en rulle vilket i sin tur ger färre rullbyten och effektivare produktion.
Många var på plats hos Lexit för att få veta mer om tekniken och eftermiddagen omfattade, förutom ett antal presentationer, även en demo av maskinerna för tillverkning av etiketterna. De produceras på en Bobst M5, en digital flexomaskin, som präglas av snabba omställningar, är mer eller mindre helautomatisk och innebär minimalt agerande från operatören. Den är därmed väldigt effektiv och använder samma tryckfiler, som en digital press, även om den inte kan trycka variabelt. Om det handlar om produktion av mer än 2.000 – 3.000 meter är denna maskin valet vid produktionen.
Etiketterna lyfts sedan över i en Com500 Coater från italienska Comac Machinery, levererad av brittiska Ravenwood Packaging. Limsträngar och UV-härdande silikon appliceras på etiketternas bak- och framsida och sedan sker upprullning. Silikonet härdas i en kammare med kvävgas, som ger en nästan syrefri miljö. Hastigheten ligger på 130 meter i minuten och den representerar en tämligen hög investering, runt åtta miljoner kronor. Maskinen är den enda som finns i Sverige.
Besökarna fick också se en demonstration av en Nobac 500 maskin, tillverkad av Ravenwood Packaging. Maskinen applicerar linerlessetiketter av kartong, papper eller syntetiska material på tråg. Den finns i tre olika varianter, förutom den för tråg även för packning av färdigmat eller för applicering på runda produkter som till exempel korv. Den kan användas in-line eller fristående och det har sålts runt 1.500 exemplar av maskinen, med tyngdpunkt på England. Lexit Group, som ansvarar för försäljningen i Norden, har sålt 45 stycken i Norge, där man haft stor framgång med sitt linerless koncept, något som triggat dem att satsa på allvar även i Sverige med linerless.
Den här typen av etiketter passar till exempel utmärkt för märkning av de allt mer använda skinpack-lösningarna, där det ofta är svårt att applicera en självhäftande etikett på ett tilltalande sätt. Då blir en wrap around en fungerande lösning, som både har stora ytor för det tryckta budskapet och som låter konsumenten se vad hen köper. Det behöver inte vara så stora etiketter, som Lexit visade den här dagen, tekniken fungerar med mycket mindre format också.
”Det här ger inte bara en miljömässig fördel för kunden, det är också en billigare lösning plus att den ger designmässiga möjligheter”, konstaterar Jostein Sæter, Lexit Groups marknadschef.
Demodagen avslutades med att Annett Malmo från Lexit Group visade ett antal case från den norska marknaden, som visade på besparingar både i pengar och miljö och på ökad försäljning.
N.B. Vi gjorde en filmad intervju med Jostein Sæter i samband med demodagen hos Lexit. SE FILMEN HÄR!