Svenska tryckerier besökte Heidelbergs nya democenter

PUBLICERAD: 3 november 2021
UPPDATERAD: 24 januari
En delegation från Ljungbergs tryckeri var på plats för att se vad som visades upp under Heidelberg Innovation Week. Foto: Claes Nordström

Vi möter de svenska tryckeriföretagen som var på plats under Heidelberg Innovation Week 2021 för att höra vad de tänker utveckla och investera i härnäst i sina verksamheter.

Ljungbergs tryckeri visade under Heidelbergs kundevent, 12-15 oktober, intresse för lösningar i både det analoga och digitala trycket, men också hur de kan förenkla sina jobbflöden ytterligare. Speciellt var det Heidelbergs automatiska flöde med framkallningsfria tryckplåtar (computer to plate) – Suprasetter – som de hade ögonen på:

– Vi tittar på ett automatiskt flöde för ctp:n och efterbearbetning, säger vd:n Sofia Ljungberg Igbe.

På programvarusidan var det Heidelbergs affärssystem Business Manager som stod i fokus för tryckeriet.

– Vi har ett äldre affärs- och kalkylsystem så vi tittar på nya affärsystem och har börjat fördjupa oss i Heidelbergs Business Manager, säger hon och tillägger att de redan i dag använder arbetsflödesprogrammet Prinect i prepress-produktionen samt Heidelbergs kundportal för att ladda upp tryckjobb och godkänna dem online.

– Man måste hela tiden titta på nya grejer – hela tiden hänga med i utvecklingen och få idéer för vi har marknaden vi befinner oss på och priser och utlandet vi ska konkurrera med. Det gör att vi hela tiden måste vara mer effektiva.

Sofia Ljungberg Igbe säger att det händer mycket på alla avdelningar hos Ljungbergs:

– Vi har installerat nya tryckpressar under de senaste åren och bokbinderiet jobbar vi konstant med samt automatisering av flöden. Vi behöver också mer personal eftersom vi ökar och vinner fler avtal, säger hon och understryker också att hållbarhetsarbetet är viktigt.

Torbjörn Svensson och Daniel Skarp tittade närmare på tryck- och stansmöjligheterna. Foto: Claes Nordström

Eson Pac med huvudsäte halländska Veddige som producerar förpackningar inom läkemedelsområdet hade ögonen på maskiner i stort – tryckpressar, stansar och falsar – men framför allt för bipackstillverkning och en MK-stansmaskinen för kartong.

– Vi har gjort en investering i kartongtryckningen, en KBA Rapida X, så nu är det mer nästa steg i kedjan med efterbearbetningen som är intressant, säger Daniel Skarp.

– En 70/100-tryckpress för att trycka på tunt papper för att göra bipacksedlar tittar vi på också, säger Torbjörn Svensson.

Danagård Lithos Fredrik Ihrfelt och Morgan Johansson. Foto: Claes Nordström

Danagård Litho kollade in vilka möjligheter Heidelberg erbjuder inom förpackningstryck vilket potentiellt kan bli ett framtida affärsområde för tryckeriet:

– Det är framför allt förpackningssidan. Det är ju en uppåtgående trend med förpackning, och det kan finnas ett behov för det i framtiden, säger produktionschefen Fredrik Ihrfelt och tillägger:

– Framför allt tittar vi lite på fals- och skärmaskinerna, men även offsetpressen CX 104.

Danagård Litho har annars sitt fokus på kommersiellt tryck med offset och digitaltryck i Ödeshög där de producerar mycket broschyrer och böcker. I Göteborg finns storformatsverksamheten. 2019 sjösatte de Printing Friends, ett varumärke och en affärsdel där de jobbar specifikt mot restauranger, butiker och andra inredningsmiljöer.

– Den är i sin linda men uppåtgående och vi hoppas mer på den.

AR Packagings Mikael Öjing. Foto: Claes Nordström

Mikael Öjing, Prepress manager hos AR Packaging i Lund, la under besöket vikt vid att titta närmare på arbetsflödet Prinect och hur de kan hantera spotfärger på ett korrekt sätt i tryckpressarna.

– Men också lite ny teknik – vad som finns och vad som kommer, säger han och fortsätter:

– Jag har fått tag i bra folk här, Heidelbergs produktspecialister som man inte träffar annars, som kan gå in i detalj på bitar som annars är svårt att få svar på. Det är givande att vara här och få ingående förklaringar på problem som finns.

Redan i dag har AR Packaging i Lund en Heidelberg-press, en åttafärgare med lackverk.

– Den är ganska ny för oss. Vi har haft den sedan ett år tillbaka och med den jobbar vi mer och mer för att utveckla så mycket vi kan.

Företaget är mitt uppe i att installera Heidelbergs Inpress Control, automatisk färgstyrning inline i tryckpressen:

– Det tittar jag också på här i dag hur det sätts upp.  Vi går från Image control med offline mätning till Impress control som är inline mätning. Med inpress får du all kontroll för färgstyrning inline på ungefär vart tredje ark. Det blir en kontrollerad process hela vägen.

– Kvaliteten är viktigast. Det ska vara bra kvalitet till kund på allt som levereras.

Han säger också att automationslösningar i prepress, allt som kan förbereda och underlätta tryckarnas jobb blir viktigt framöver för AR packaging.

– Alla steg som kan tas bort är en förbättring samtidigt som det också säkrar upp processen.

Peter Frejd, produktionschef hos Nordic Carton som förr gick under namnet Strand Packaging. Foto: Claes Nordström

Malmöföretaget Nordic Carton tillverkar våtlimsetiketter och kartongförpackningar till flera olika branscher. Produktionschefen Peter Frejd tillbringade större delen av besöket runt tryckpressarna i Heidelbergs democenter.

– Jag tycker att det har varit väldigt intressant, framför allt projektet Preset plus. Ett projekt där du kan förbereda jobb under tiden du producerar andra jobb i maskinen så att du hela tiden ligger steget före, istället för att göra ett jobb klart och sedan börja förbereda nästa.

Men högst på önskelistan står en ny tryckpress:

– Den ska fylla våra behov vi har i dag och framtida behov. Exakt vart vi landar det vet jag inte i dag.

Tellogruppens Filip Ringqvist och Stig Göran Ringqvist (mitten) flankeras av Oscar Runesson och Lars Lindberg hos Heidelberg Sverige. Tellogruppen har investerat i Heidelbergs högvolymspress Versafire EP. Affären blev helt klar på Heidelbergs kundevent Innovation Week.
Peter Frejd hos Nordic Carton och Kartongbolagets vd Joakim Johansson tog en välbehövlig paus efter alla rundturer i Heidelbergs stora democenter. Foto: Claes Nordström

Läs vidare

Intryck från Absolut Flexo Future- flexobranschen lever och mår bra

Att flexobranschen lever och mår bra måste vara huvudslutsatsen på heldagsarrangemanget som danska Flexo Forum och Sweflex hade satt ihop under namnet Absolute Flexo Future.
Publik

Fujifilm visar bland annat sin förstärkta B2-repertoar på Drupa

Tillsammans med mycket av Fujifilms omfattande repertoar kommer ett par nya B2-skrivare att visas i Fujifilms monter på Drupa.
drupa24_fujifilmx

Canon siktar mot förpackning och etiketter

På Drupa blir det tydligt att förpackningar och etiketter är produktområden som Canon nu siktar in sig på.
Drupa_Canonx

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konicax

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax