Svenska &Repeat köper ledande franskt företag inom takeaway

PUBLICERAD: 22 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

&Repeats VD Tor Espen Steinvik, (till höger) och Nicolas Piffeteau, Operations Manager på &Repeat i Frankrike, är redo att skapa förändring i det franska takeaway-systemet. (Bild &Repeat)|barePacks takeaway-förpackningar kan återanvändas upp till 300 gånger! (Bild &Repeat)

Svenska startup-företaget &Repeat, som år 2020 lanserade ett pantsystem för engångs- och takeaway-förpackningar i Sverige, stärker sin position i Frankrike genom att förvärva företaget barePack, som är Frankrikes marknadsledare inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar.

Förvärvet tillkännages bara kort tid efter att &Repeat meddelade att man skrivit avtal med 250 restauranger i Frankrike, vilka anslutit sig till &Repeats pantsystem (Läs HÄR!). Sedan tidigare har &Repeat på kort tid etablerat sitt pantsystem för engångsförpackningar i Sverige, där över 400 restauranger nu är anslutna till systemet.

Förvärvet av barePack, som redan har 350 restauranger anslutna till sin tjänst, innebär att barePack och &Repeat nu kan erbjuda lösningar för såväl återvinning som återanvändning av take away-förpackningar.

”Vi har nu heltäckande tjänster, som kan skapa verklig förändring när det kommer till att lösa problemen med take away-förpackningar. I och med förvärvet blir vi den enda aktören i Europa som fullt ut kan hjälpa foodservice-sektorn i övergången till cirkularitet genom att erbjuda både återvinning och återanvändning. Båda behövs för att klara av utmaningarna vi har framför oss och nu står vi redo att hjälpa restauranger med den mest hållbara lösningen för just deras verksamhet”, säger Tor Espen Steinvik, VD på &Repeat.

barePacks takeaway-förpackningar kan återanvändas upp till 300 gånger! (Bild &Repeat)

barePacks företagskoncept går ut på att man vid hemleveranser och avhämtning av mat ersätter konventionella engångsförpackningar med återanvändbara förpackningar. Konsumenten får sin mat i en återanvändningsbar behållare, som lämnas tillbaka på en av barePacks partnerrestauranger. Dessa använda förpackningar hämtas sedan upp av barePack, tvättas och fördelas ut till partnerrestaurangerna igen. Förpackningarna kan användas minst 300 gånger.

”Det finns enorma vinster att göra om fler går över till återanvändningsbara förpackningar. Vi måste uppmuntra fler restauranger och konsumenter att göra rätt sak, vare sig det är återvinning eller återanvändning. Att bli en del av &Repeat innebär att vi göra verklig skillnad när det kommer till engångsförpackningar”, säger Nicolas Piffeteau, som tidigare var landschef för barePack i Frankrike och som nu är &Repeats Operations Manager i Frankrike.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx