Svenska pantsystemet &Repeat etablerar sig nu i Frankrike

PUBLICERAD: 9 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Via det svenska pantsystemet &Repeat ska fransmännen lära sig återvinna sina engångs- och take away-förpackningar. (Bild &Repeat)|I initialskedet är cirka 150 virtuella och omkring 60 fysiska restauranger anslutna till &Repeat i Frankrike. (Bild &Repeat)|”Vi är mycket glada över att kunna lansera oss i gastronomin hemland Frankrike”, säger Tor Espen Steinvik, VD i &Repeat. (Bild &Repeat)

Det svenska start-up-företaget &Repeat, som i december 2020 lanserade ett pantsystem för engångs- och take away-förpackningar i Sverige, etablerar sig nu även på den franska marknaden.

I initialskedet är cirka 150 virtuella och omkring 60 fysiska restauranger anslutna till &Repeat i Frankrike. (Bild &Repeat)

Etableringen sker i form av ett exklusivt avtal mellan &Repeat och företaget Not So Dark, som är en ledande aktör i Europa inom virtuella restauranger. Dessutom har välkända franska restaurangkedjan Bagelstein anslutit sig till tjänsten. Not So Dark med varumärken som Como Kitchen, Gaïa, Coquillettes Oui Maman, Vegedal, Vtacos, Pidz och Walida driver 150 virtuella restauranger, som endast är tillgängliga på leveransplattformar. Kedjan Bagelstein har cirka 90 fysiska restauranter runt om i Frankrike.

&Repeat skriver i ett pressmeddelande att precis som i Sverige är återvinningsgraden av engångsförpackningar låg i Frankrike. &Repeats tjänst skapar ett nätverk av restauranger och konsumenter som tillsammans kan bidra till en mer hållbar konsumtion av förpackningar. Tjänsten belönar kunder som återvinner sina förpackningar med ett cashback-system, som de sedan kan spendera på partnerrestauranger. Samtidigt utvecklar &Repeat nu nya tjänster för återanvändningsbara förpackningar.

”Vi är mycket glada över att kunna lansera oss i gastronomin hemland Frankrike”, säger Tor Espen Steinvik, VD i &Repeat. (Bild &Repeat)

”Vi är mycket glada över att kunna lansera i Frankrike, gastronomins hemland. &Repeat siktar på att bli det första företaget i Frankrike som erbjuder ett fullserviceerbjudande för båda återanvändning och återvinning av matförpackningar. Vi vill hjälpa restaurangbranschen med omställningen till en mer hållbar konsumtion av förpackningar och har byggt den lösning, som vi menar saknades på marknaden”, säger Tor Espen Steinvik, VD i &Repeat.

”Som en stor aktör inom matleveranser är engångsförpackningar ett stort bekymmer för oss. Avfallshanteringen kommer i slutet av kedjan, men det betyder inte att vi överger den. Vi vill positionera oss som en pionjär inom återvinning av förpackningar, därför är vi glada över att samarbeta med &Repeat. Vi ska nu utbilda våra konsumenter att anta mer ansvarsfulla och därmed miljövänligare vanor”, förklarar Alexandre Haggai, grundare och VD för Not So Dark.

Sedan &Repeat i december 2020 lanserades på 30 restauranger i Stockholm har underlaget nu, drygt ett år senare, växt till cirka 400 restauranger över hela Sverige, som anslutit sig till återvinningstjänsten.

”Genom att knyta till oss etablerade aktörer får vi en utmärkt plattform att kunna fortsätta att växa på den franska marknaden och bli den ledande leverantören av cirkulära förpackningslösningar i Europas Matmecka. Vi är mycket stolta över vad vi har uppnått under vårt första år, men vi vill skala våra tjänster till andra europeiska länder också. England, Tyskland, Spanien och Italien har alla en foodservice-industri som skriker efter lösningar på utmaningen med engångsförpackningar”, säger Tor Espen Steinvik.

Läs mer om &Repeat HÄR!

———————————————–
Snabbinfo om snabbmat i Frankrike:
Den franska snabbmatsindustrin genererar över 220.000 ton förpackningar årligen, varav merparten är engångsplastbehållare. Bara 24 procent av de 860.000 ton plastavfall, som slängs varje år av hushåll och företag i Frankrike, återvinns. Dessutom kommer 88 procent av det avfall, som samlas in i floder och vid kusten, från take-away förpackningar. Det finns med andra ord stora utmaningar att lösa.
Sedan 1 januari 2022 har nya bestämmelser trätt i kraft under lagen om bekämpning av avfall och cirkulär ekonomi. Lagarna innebär att marknaden för cirkulära lösningar inom snabbmatsförpackningar förväntas få en betydande tillväxt i Frankrike. Sedan mars 2021 har ministeriet för ekologisk omställning även fastställt avfallsminskningsmål som är specifika för hämtmat och mat som levereras till hemmen. (Källa &Repeat)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top