Svenska Ecolean stärker sin närvaro på tyska marknaden

PUBLICERAD: 16 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Ecolean har varit aktiva på den tyska marknaden i flera år – nu har man också etablerat sitt första försäljningskontor i landet. (Bild Ecolean)|Martin Christ är nyutnämnd regional försäljningsdirektör i Tyskland. (Bild Ecolean)

Svenska flexibla förpackningstillverkaren Ecolean, med huvudsäte i Helsingborg, stärker nu sin närvaro på den tyska marknaden genom att öppna sitt första försäljningskontor i landet.

Det tyska kontoret är beläget i Darmstadt och är Ecoleans 15:e försäljningskontor runt om i världen. Ecolean skriver i ett pressmeddelande att man på kort tid mer än fördubblat antalet säljkontor på global basis från sju till 15 stycken.

Martin Christ är nyutnämnd regional försäljningsdirektör i Tyskland. (Bild Ecolean)

Även om man först nu etablerat ett säljkontor i landet, så har Ecolean varit närvarande och aktiva på den tyska marknaden i flera år. Företagets lätta och flexibla förpackningslösningar för flytande livsmedel utgör ett alternativ till traditionella förpackningsformat och Ecolean ser en stor potential i den tyska marknaden, som anses vara en av världens största marknader för aseptiska förpackningar.

Nyutnämnd regional försäljningsdirektör och chef för det nya säljkontoret i Darmstadt är Martin Christ, som därmed blir Ecoleans första lokala representant i Tyskland.

”Ecolean har mycket att erbjuda livsmedelsindustrin i Tyskland. Företagets unika förpackningslösning med högeffektiva fyllningslinjer och hög livsmedelssäkerhet passar perfekt in i den utveckling, som vi ser framöver i Tyskland. Konsumenterna kräver redan nya och mer hållbara lösningar”, säger Martin Christ.

—————————————————
Ecoleans förpackningar är 50-60 procent lättare än andra typer av förpackningar för flytande livsmedel, vilket ger fördelaktiga minskningar av miljöpåverkan under hela förpackningens livscykel. Ecoleans förpackningar finns i olika storlekar, från 200 ml till 1.500 ml för produkter som kräver kyltransport och -förvaring och från 125 ml till 1.000 ml för icke-kylda produkter.
Tidigare i år registrerade Ecolean sig på Science Based Targets-initiativet och anpassar sina klimatåtgärder till det mest ambitiösa målet i Parisavtalet, för att hålla den globala uppvärmningen under 1,5 grader Celsius år 2030.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top