Svårare än väntat för Iceland att ersätta plastförpackningar

PUBLICERAD: 28 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

|Bananer med en papperssleeve var ingen hit hos konsumenterna.

När den brittiska livsmedelskedjan Iceland år 2018 berättade att man hade för avsikt att ta bort alla plastförpackningar väckte det uppmärksamhet. Man fick mycket mediatid. Självsäkert sa man att inom några år, till slutet av år 2023, skulle man inte ha engångsförpackningar av plast för sina egna varumärken. Det har visat sig att man tog för lätt på utmaningen, det framgår av en artikel i Wall Street Journal.

Det handlar om att ersätta plastförpackningarna på hundratals produkter, från fisk och kyckling till frukt. Man har lyckats på dussintals produkter men säger nu själva att det blir svårt att nå fram till slutet av nästa år.

Bidragande orsaker till svårigheterna är pandemin, som fått till följda att kunderna krävt plastinpackade livsmedel och försörjningsleden som påverkas av det som händer i Ukraina. Dessutom har de ofta dyrare fiberbaserade lösningarna visat sig bli en belastning i tider med hög inflation. Icelands kunder är en kategori som är extra priskänsliga.

En oväntad effekt när man tog bort plasttrågen som man packade kött i och ersatte dem med papperstråg, var att stölderna ökade tydligt. Oärliga personer kunde vika förpackningarna på mitten och till exempel stoppa dem innanför byxorna. Det hände inte när man hade plasttrågen.

Plastad frukt och grönt talas det ofta om, och det sägs att man ska låta dem andas. Iceland lät bananerna andas genom att binda ihop med en gördel av papper i stället för att packa dem i plastpåsar. Iceland använder tio miljoner plastpåsar per år för att packa bananer. När man testade band av papper avbröt man efter ett par månader. Bananerna krympte med tjugo procent och ruttnade snabbare. Man testade också att sälja bananer i lösvikt men det upplevde de brittiska konsumenterna som besvärligt och försäljningen sjönk med trettio procent.

Bananer med en papperssleeve var ingen hit hos konsumenterna.

Andra exempel där det inte fungerat är bacon som inte packats i plast, den har missfärgats snabbt, salladsblad vissnar och oplastad gurka ruttnar snabbare.

När man packade bröd i opaka papperspåsar föll försäljningen då konsumenterna vill se brödet de köper och när man stansade hål i papperspåsar med potatis för att göra innehållet mer synligt, gick påsarna sönder. Just det problemet löste man genom att stansa mindre hål.

Stuart Lendrum är Icelands förpackningsansvarige. Till Wall Street Journal säger han att man inte har gett upp på något sätt i de här ansträngningarna. Han konstaterar att plast funnits i dessa sammanhang i många år och har optimerats till perfektion. Det måste få ta tid och man måste vara beredd att investera.

Tidningen The Independent har tidigare berättat om undersökningar som pekar på att de lösningar som kommer fram som alternativ till plast i själva verket kan vara skadligare för miljön. De genererar inte sällan mer växthusgaser. Men hos den breda allmänheten gäller att plast är farligt, det ska vi inte ha. En brittisk supermarketkedja säger att man har fått över åttahundra procent fler frågor och synpunkter på plast sedan diskussionerna tagit fart. Plast är ”elakt” och ska inte finnas, sen spelar det ingen roll hur mycket man försöker förklara materialens positiva egenskaper, till exempel för att minska på livsmedelsspillet. En intervjuad person inom brittisk handel säger att man lyssnar på konsumenterna men att man samtidigt ser att inte mycket förändras i deras shoppingmönster.

Det finns som de flesta i branschen vet, en stor okunnighet hos den breda allmänheten och för den delen även hos våra politiker. Benjamin Disraeli var brittisk politiker och författare på 1800-talet. Han sa (bland mycket andra citat) ”Att vara medveten om att man inte känner till fakta är ett stort steg mot kunskap”. Frågan är om medvetenheten finns när det gäller olika material?

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}