Superfos har pressat vikten på sina UniPak-hinkar med 19 %

PUBLICERAD: 19 december 2022
UPPDATERAD: 31 januari

Berry Superfos har lyckats minska vikten med 19 procent på sina UniPak-hinkar, som används av tyska mejerivarumärket Weideglück. (Bild Berry Superfos)|Till sitt sortiment av yoghurt- och mjölkbaserade desserter, mm. har Milchwerke Schwaben använt Berry Superfos UniPak plasthinkar i nästan 30 år. (Bild Berry Superfos)

Det blev en utmaning för plastförpackningsproducenten Berry Superfos, när en tysk mejeriproducent ville ha en lättare plasthink till sina desserter. Men man lyckades reducera vikten med 19 procent och fick en effektivare fyllningshantering på köpet.

Kunden – mejeriföretaget Milchwerke Schwaben – ville av hållbarhetsskäl har lägre vikt på de UniPak plasthinkar från Berry Superfos, som man använt i nästan 30 år.

”Vi ville minska vikten och mängden plastmaterial i hinkarna till våra yoghurt- och mjölkbaserade desserter under varumärket Weideglück. Och Berry Superfos lyckades minska vikten från 43 gram till 35 gram per hink. Men inte bara det – den nydesignade hinken gjorde att vi nu kan lasta fler hinkar på varje pall plus att vår påfyllningslinje fungerar ännu effektivare efter några enkla modifieringar”, berättar Jakob Ramm, VD för Milchwerke Schwaben.

Istället för 540 kg på varje pall kan Milchwerke Schwaben nu få plats med hinkar med totalt 594 kg på varje pall. Detta tack vare att den nydesignade hinken tar mindre utrymme och har bättre staplingsegenskaper.

Till sitt sortiment av yoghurt- och mjölkbaserade desserter, mm. har Milchwerke Schwaben använt Berry Superfos UniPak plasthinkar i nästan 30 år. (Bild Berry Superfos)

Milchwerke Schwaben betecknas som något av en pionjär på mejerimarknaden. För nästan 30 år sedan var företaget först med att introducera en enkilos plastbehållare till sina yoghurt- och mjölkbaserade desserter. Förpackningen då som nu var UniPak-hinken från Berry Superfos. Då, för 30 år sedan, vägde hinken 50 gram, några år senare kunde Superfos minska vikten till 43 gram och nu är man alltså nere i 35 gram per hink, utan att förändringarna har påverkat hinkens effektivitet och egenskaper.

Den nydesignade UniPak-behållaren är försedd med en iögonfallande In-Mould Labeling (IML) dekoration som får förpackningen att stå ut på butikshyllan.

Med varumärket Weideglück har Milchwerke Schwaben tidigare vunnit pris för sin IML-dekoration på hinken, där den smarta etiketten är försedd med en inbäddad så kallad Digimarc-kod, som gör att konsumenten via en mobilapp kan interagera med produkten och länka till en webbplats för information, erbjudanden, etc.

Läs vidare

Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.
avantium

Ny termoformningsfilm av monomaterial från Coveris

Coveris har gjort ett genombrott inom termoformade filmförpackningar med utvecklingen av sin återvinningsbara lösning.
COVERIS MONOFLEX_THERMOFORM_GROUP_IMAGEx

Nytt kartongmaterial som underlättar separering av plast

Trayforma BarrPeel från Stora Enso är ett nytt, ”easypeel” kartongmaterial för skinpack som gör det möjligt att packa färsk mat i återvinningsbara kartongtråg.
stora enso trayformax

Nordic Paper får tillstånd för utökad produktion i Bäckhammar

Mark- och miljödomstolen i Vänersborg har i slutet av januari gett tillstånd för utökad produktion vid Nordic Papers anläggning i Bäckhammar.
Matvaror i papper_51

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx