Danska Berry Superfos, som sedan 2019 ingår i amerikanska Berry Global Group, har utvecklat och lanserat den återanvändbara plastbägaren SuperCup, som kan bli en game changer på marknaden och ersätta omstridda och på vissa håll bannlysta dryckesbägare i engångsplast.
Dryckesbägaren SuperCup, som finns i volymerna 25 cl och 50 cl, är främst avsedd för drycker som öl och läsk och den kan användas såväl av restauranger och barer som av privatpersoner.
Bägaren, vars design påminner om ett konventionellt ölglas, är enligt tillverkaren både diskbar och stapelbar. Efter användning kan plastbägarna lätt sköljas av/diskas och sedan enkelt förvaras i väntan på nästa event.
SuperCup-bägarna, som även finns i ett lättviktsformat, 30 procent lättare än marknadsstandarden för dryckesbägare i returplast, görs cirkulära genom att tillverkas i återvunnen polypropen (PP) som håller jungfrulig kvalitet och är återvinningsbar.
I standardutförandet är SuperCup transparent och utan grafisk utsmyckning, men den kan också förses med logotyper och annan grafisk dekoration, antingen genom IML-teknik (In-Mould Labelling) eller med offsettryck i upp till sex färger.
”SuperCup med sin känsla av typiskt ölglas och försedd med logotyp, etc är särskilt lämpad för användning av bryggerier, dryckesdistributörer och annonsörer vid marknadsföring och kundevenemang. Servera, samla in, skölj av – och voila! – de är redo för nästa event!”, skriver Berry Superfos på sin hemsida.