Störstmjölken – förpackning för törstiga mjölkälskare i norr!

PUBLICERAD: 16 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya förpackningsformen ”Störstmjölken” används till Norrmejeriers standardmjölk och mellanmjölk. Förpackningen i vätskekartong rymmer 1,75 liter. (Bild Norrmejerier. Bilden är ett montage)|Johannes Eriksson, innovationsansvarig på Norrmejerier. (Bild fr LinkedIn)

Under hösten lanserar Norrmejerier en rad nya förpackningsstorlekar, bland annat förpackningen ”Störstmjölken” – en 1,75-liters kartongförpackning för mellanmjölk och standardmjölk som blir unik på marknaden.

”En större förpackning innebär ett mindre klimatavtryck, då det krävs mindre förpackningsmaterial samtidigt som vi kan transportera mer mjölk i varje lastbil och därmed minskar vi transporternas klimatpåverkan för mjölken. Störstmjölken ger med andra ord dubbla klimatfördelar”, säger Johannes Eriksson, innovationsansvarig på Norrmejerier.

Johannes Eriksson, innovationsansvarig på Norrmejerier. (Bild fr LinkedIn)

Norrmejerier skriver i ett pressmeddelande att efterfrågan på större förpackningar är en tydlig trend. En annan drivkraft bakom de större förpackningsformerna är en större medvetenhet om matsvinn hos konsumenterna.

”Vi ser ett tydligt skifte och en växande övergång till större förpackningar och därför känns det extra kul att kunna erbjuda de norrländska konsumenterna Störstmjölken. Det handlar om både mellanmjölken och standardmjölken som övergår till en 1,75 -liters förpackning, en storlek som blir unik på marknaden”, säger Johannes Eriksson.

Norrmejerier kommer också med en 500 grams förpackning för laktosfri crème fraiche och en ”familjeförpackning” på hela 1,5 liter för vaniljyoghurt och mild naturell yoghurt.

I samband med att man kommer med större förpackningar för crème fraiche och yoghurt byter man också förpackningsmaterial för hela yoghurtsortimentet till ett mer hållbart och förnybart material samt minskar mängden plast i förpackningarna.

En annan kommande nyhet från Norrmejerier blir vispgrädde med längre hållbarhet.

”Längre hållbarhet på våra produkter ökar i betydelse för konsumenterna och det saknades ett norrländskt alternativ i hyllan för den här typen av vispgrädde. Med vispgrädde med lite längre hållbarhet ser vi också att vi kan hjälpa konsumenterna att minska matsvinnet”, säger Johannes Eriksson.

————————————————————
Om Norrmejerier
Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 330 lokala bönder varav 308 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Norrmejerier förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid sina mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Norrmejerier sysselsätter cirka 470 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx