Storaffär: Tyska Klöckner Pentaplast köper Linpac

PUBLICERAD: 8 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Wayne Hewett|som tillträdde som VD för Klöckner Pentaplast hösten 2015

Tyska plastfilmstillverkaren Klöckner Pentaplast Group har tecknat ett bindande avtal om att förvärva brittiska plastfilms- och förpackningstillverkaren Linpac Senior Holdings Limited och alla dess dotterbolag. Om affären godkänns av berörda konkurrensmyndigheter skapas en global ledare på marknaden för styva och flexibla plastfilmer med en omsättning på mer än två miljarder US dollar (drygt 18 miljarder kronor). 
Det nya bolaget, som kommer att kunna leverera kompletta förpackningslösningar över hela världen, kommer att ha 6.300 anställda i 32 anläggning i 16 länder

”Detta är ett i högsta grad kompletterande förvärv, som gör att Klöckner Pentaplast ökar sin tekniska kompetens och närvaro i livsmedelsindustrin och på marknaden för styva och flexibla plastfilmer. Det gör också att vi kan vidga våra erbjudanden på slutmarknader som läkemdel, livsmedel och dryck samt konsument- och industriprodukter. Klöckner Pentaplast kommer att berikas av Linpacs innovationer och kunnande samt företagets kompletterande produkter. Vi är entusiastiska över de nya möjligheter, som nu ligger framför oss”, säger Klöckner Pentaplasts VD Wayne M. Hewett i en kommentar.

Efter förvärvet kommer det nya konsoliderade företyaget att ledas av Wayne M. Hewett, medan Linpacs nuvarande VD  Daniel Dayan blir chef för bolagets livsmedelsdivision.

”Vi är mycket glada över att få samarbete med Klöckner Pentaplast och tror att detta förvärv avsevärt kommer att påskynda Linpacs geografiska expansion. Sammanslagningen av dessa två marknadsledare till ett bolag skapar stora möjligheter för alla inblandade”, säger Daniel Dayan, i en kommentar.

Det sammanslagna bolaget kommer att ha en omfattande global räckvidd och en bredare kundbas samt en produktportfölj som täcker allt från styva och flexibla filmer till ett brett utbud av förpackningar till livsmedel, drycker, konsumentartiklar och industriprodukter.
Med sammanlagt 32 anläggningar i 16 länder innebär samman slagningen att framförallt Linpacs geografiska närvaro utökas väsentligt, speciellt i Syd- och Nordamerika.

Noterbart är att såväl Klöckner Pentaplast som Linpac har samma huvudägare – nämligen USA-baserade hedgefonden Strategic Value Partners LLC.

Innan affären kan genomföras ska vissa informationsprocesser med arbetstagarrepresentanter genomföras. Dessutom är förvärvet villkorat av godkännande av berörda myndigheter.
Affären förväntas vara genomförd under sommaren 2017.

Inga uppgifter om köpeskilling eller andra ekonomiska villkor har offentliggjorts.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx