Stora Ensos PureFiber-skålar lanseras i Norden av Tingstad

PUBLICERAD: 13 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Snabbmatsskålar i PureFiber™ by Stora Enso lanseras nu på den nordiska marknaden av grossistföretaget Tingstad. (Bild Stora Enso)

Det är nu klart att Stora Ensos plastfria livsmedelsskålar i det formpressade materialet PureFiber™ by Stora Enso kommer att lanseras på den nordiska marknaden av Göteborgsbaserade grossistföretaget Tingstad.

Stora Enso har nyligen påbörjat produktion vid Hylte bruk i Småland av produkter för livsmedelssektorn, tillverkade i bolagets uppmärksammade formpressade fibermaterial PureFiberTM by Stora Enso, som är helt fritt från plast och högflourerade ämnen (PFAS) (Läs HÄR)

Stora Enso säljer sina produkter i formpressad fiber direkt till varumärkesägare och grossister. I Norden samarbetar nu Stora Enso med grossistföretaget Tingstad, som säljer PureFiber™-skålarna direkt till kunder inom snabbmatsindustrin. Tingstad är ett familjeägt företag och marknadsledande distributör av engångsartiklar till livsmedelssektorn i de nordiska länderna.

”Vi är övertygade om att PureFiber™ kommer att få stor betydelse i marknadsövergången till plastfria livsmedelsförpackningar. Vi är glada över att kunna lansera en verkligt hållbar lösning på marknaden tillsammans med Stora Enso”, säger Johan Larsson, inköpschef på Tingstad.

För närvarande består produktionen av PureFiber-produkter i Hylte av olika storlekar av skålar för snabbmatssegmentet, men Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att produktsortimentet kommer att utökas för andra användningsområden inom livsmedel och konsumtionsvaror. Andra potentiella användningsområden finns dessutom inom förpackningar för jordbruksprodukter, elektronikprodukter och industriprodukter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024