Stora Ensos PureFiber-skålar lanseras i Norden av Tingstad

PUBLICERAD: 13 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Snabbmatsskålar i PureFiber™ by Stora Enso lanseras nu på den nordiska marknaden av grossistföretaget Tingstad. (Bild Stora Enso)

Det är nu klart att Stora Ensos plastfria livsmedelsskålar i det formpressade materialet PureFiber™ by Stora Enso kommer att lanseras på den nordiska marknaden av Göteborgsbaserade grossistföretaget Tingstad.

Stora Enso har nyligen påbörjat produktion vid Hylte bruk i Småland av produkter för livsmedelssektorn, tillverkade i bolagets uppmärksammade formpressade fibermaterial PureFiberTM by Stora Enso, som är helt fritt från plast och högflourerade ämnen (PFAS) (Läs HÄR)

Stora Enso säljer sina produkter i formpressad fiber direkt till varumärkesägare och grossister. I Norden samarbetar nu Stora Enso med grossistföretaget Tingstad, som säljer PureFiber™-skålarna direkt till kunder inom snabbmatsindustrin. Tingstad är ett familjeägt företag och marknadsledande distributör av engångsartiklar till livsmedelssektorn i de nordiska länderna.

”Vi är övertygade om att PureFiber™ kommer att få stor betydelse i marknadsövergången till plastfria livsmedelsförpackningar. Vi är glada över att kunna lansera en verkligt hållbar lösning på marknaden tillsammans med Stora Enso”, säger Johan Larsson, inköpschef på Tingstad.

För närvarande består produktionen av PureFiber-produkter i Hylte av olika storlekar av skålar för snabbmatssegmentet, men Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att produktsortimentet kommer att utökas för andra användningsområden inom livsmedel och konsumtionsvaror. Andra potentiella användningsområden finns dessutom inom förpackningar för jordbruksprodukter, elektronikprodukter och industriprodukter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco