Stora Enso ledande i klimatarbete

PUBLICERAD: 26 januari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Stora Enso är med i täten bland företag som gör åtgärder kampen med den globala uppvärmningen.

Noel Morrin, hållbarhetschef på Stora Enso, gläds att de fått kvitto på sina insatser mot global uppvärmning,

Världens främsta företag när det gäller att bekämpa den globala uppvärmningen har prisats, och Stora Enso är ett av företagen. Bakom erkännandet står CDP, en internationell icke vinstdrivande organisation som arbetar för hållbara ekonomier. Av de 4 300 företag som deltar i CDP:s klimatförändringsprogram har tre procent, däribland Stora Enso, fått en plats på 2016 års ”Climate A list”. Företag som genomsyras av ledande långsiktiga strategier och engagemang för att minska utsläppen.

– Vi gratulerar de 193 företagen på A-listan som leder uppdraget mot en fossilfri framtid, säger CDP:s vd Paul Simpson.

Stora Enso får också ett erkännande i CDP:s ”Supplier Engagement Leaderbord” – som enda nordiska företag. Företag som verkar för förändring och åtgärder i sina leveranskedjor. Stora Ensos hållbarhetschef Noel Morrin säger att det krävs ett långsiktigt arbete för att bekämpa den globala uppvärmningen och nyckeln är förnyelsebara material. 75 av energin som koncernen genererar och använder kommer i dag från fossilfria källor:

– I över tio år har Stora Enso aktivt verkat för att minska energiintensiteten i verksamheterna, och på många platser också beroendet av fossila bränslen, säger Noel Morrin.

Läs vidare

Svensk Plaståtervinning växlar upp klimatarbetet

Svensk Plaståtervinning har anställt Linnea Granström som ny klimat- och miljöstrateg.
Linnea

Svensk Plaståtervinning skapar paradigmskifte med PCR-material

Svensk Plaståtervinning och Ica lanserar en plastförpackning för tvättmedel med 95 procent återvunnen konsumentplast.
skonaxxc

ABB och Pace i samarbete om koldioxidavskiljning

ABB ingår ett partnerskapsavtal med Pace CCS för att utveckla tekniken för infångning av CO2.
ABB1x

Flergångs istället för engångs för mer hållbara event

Retake är ett demoprojekt med syfte att visa att flergångslösningar kan vara att föredra på till exempel olika event.
Retake

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx