Stora Enso: ”Alla är mogna nu att ta sitt ansvar”

PUBLICERAD: 3 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Thomas Sundling och Petra Roman är på plats i Stora Ensos monter på Empack-mässan 2019.
Thomas Sundling och Petra Roman är på plats i Stora Ensos monter på Empack-mässan 2019.

Stora Enso upplever en förändring i marknadens och konsumenternas inställning till att spendera pengar på mer hållbara material. 

Produkter som tillverkats delvis av formfiber.

– Det känns som att marknaden, konsumenterna, alla är mogna nu att ta sitt ansvar på ett annat sätt. Vi är beredda att betala mer för att det krävs att ställa om till ett mer hållbart alternativ. Det känns väldigt bra, säger Thomas Sundling, försäljningschef på Stora Enso.

I montern på Empack-mässan i Stockholm presenterar de ett flertal av sina innovationer på området. Bland annat eco fish box – en satsning på fiskeindustrin där Stora Enso vill byta ut plastmaterialet eps mot ett miljövänligt alternativ.

– Vi har också gjort en hel serie för e-handelssegmentet som vi satsar på. Det är ett komplett sortiment med massa olika lådor. I montern visar vi också biokomposit som är en av Stora Ensos stora innovationer. Det allra senaste är formfiber som är fiberpressad, träfiber. Där kan du uppnå samma 3d-effekter som du kan göra med plast samtidigt som det är helt förnyelsebart.

Stora Ensos fokus är att hitta nya material för att få bort plasten.

– Vi jobbar hårt för att hitta nya material och få bort plasten. Det är väldigt mycket fokus på det, och även från mässbesökarna som vill byta ut plasten, avslutar Thomas Sundling.

 

Läs vidare

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats.
God-Morgon-juicekartonger-pantas-via-Bower

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx