Stor sushi-kedja ansluter till &Repeats återvinningssystem

PUBLICERAD: 23 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Sushi-kedjan Sushi Yama har anslutit sig till det svenska pant- och återvinningssystemet &Repeat. (Bild &Repeat)|Genom att scanna &Repeats QR-kod på sushilådan får gästen instruktion om hur och var den använda förpackningen kan återvinnas. (Bild &Repeat)|

Pant- och återvinningsaktören &Repeat har inlett samarbete med sushi-kedjan Sushi Yama, som nu ska belöna alla restauranggäster som korrekt återvinner sina använda takeaway-förpackningar.

Start-up-företaget &Repeats affärsidé går ut på att hjälpa restauranger, etc. att öka gästernas återvinning av takeaway- och engångsförpackningar genom att erbjuda dem en återbetalning i form av en digital pant, som kan användas för nya måltidsinköp.

&Repeat startade sin verksamhet i december 2020 och har i dag cirka 700 restauranger och näringsställen anslutna till sitt pantsystem. Företaget har också etablerat sig i Frankrike, där man knutit flera restauranger till sig och dessutom köpt upp ett ledande företag inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar (Läs HÄR!)

Genom att scanna &Repeats QR-kod på sushilådan får gästen instruktion om hur och var den använda förpackningen kan återvinnas. (Bild &Repeat)

Sushi Yama, som betecknas som Sveriges största sushi-kedja, har alltså nu också anslutit sig till &Repeats pant- och återvinningskoncept och ger nu alla gäster på kedjans mer än 70 svenska restauranger möjlighet att få betalt för att återvinna sina använda sushilådor.

”Hållbarhet genom hela värdekedjan är en självklarhet för oss och då ingår såklart att våra gäster kan bli av med förpackningen på ett klimatsmart och hållbart sätt efter måltiden”, säger Johannes Örnemark, som är kommersiell direktör på Sushi Yama.

Samarbetet med &Repeat innebär att från och med september i år kommer &Repeats speciella QR-kod att finnas på Sushi Yamas redan återvinningsbara förpackningar. Gäster som scannar koden med en smart telefon får instruktioner på hur förpackningen ska sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som kan ta emot förpackningen. Genom att återvinna förpackningen och registrera detta blir gästen belönad med en ersättning i form av credits i &Repeats digitala plånbok. Dessa kan sedan användas för att köpa en ny sushi-måltid, eller som betalmedel i någon av de cirka 700 restauranger, som idag är anslutna till &Repeat.

Mikael Berglin, &Repeat. (Bild &Repeat)

”Vi är väldigt stolta över att få med en ledande aktör som Sushi Yama i vårt pantsystem. Detta betyder i praxis att återvinningen av matlådor nu kommer att öka varje månad med många tiotal tusen förpackningar över hela Sverige”, säger Mikael Berglin, medgrundare och försäljningschef på &Repeat.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback