Pant- och återvinningsaktören &Repeat har inlett samarbete med sushi-kedjan Sushi Yama, som nu ska belöna alla restauranggäster som korrekt återvinner sina använda takeaway-förpackningar.
Start-up-företaget &Repeats affärsidé går ut på att hjälpa restauranger, etc. att öka gästernas återvinning av takeaway- och engångsförpackningar genom att erbjuda dem en återbetalning i form av en digital pant, som kan användas för nya måltidsinköp.
&Repeat startade sin verksamhet i december 2020 och har i dag cirka 700 restauranger och näringsställen anslutna till sitt pantsystem. Företaget har också etablerat sig i Frankrike, där man knutit flera restauranger till sig och dessutom köpt upp ett ledande företag inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar (Läs HÄR!)
Sushi Yama, som betecknas som Sveriges största sushi-kedja, har alltså nu också anslutit sig till &Repeats pant- och återvinningskoncept och ger nu alla gäster på kedjans mer än 70 svenska restauranger möjlighet att få betalt för att återvinna sina använda sushilådor.
”Hållbarhet genom hela värdekedjan är en självklarhet för oss och då ingår såklart att våra gäster kan bli av med förpackningen på ett klimatsmart och hållbart sätt efter måltiden”, säger Johannes Örnemark, som är kommersiell direktör på Sushi Yama.
Samarbetet med &Repeat innebär att från och med september i år kommer &Repeats speciella QR-kod att finnas på Sushi Yamas redan återvinningsbara förpackningar. Gäster som scannar koden med en smart telefon får instruktioner på hur förpackningen ska sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som kan ta emot förpackningen. Genom att återvinna förpackningen och registrera detta blir gästen belönad med en ersättning i form av credits i &Repeats digitala plånbok. Dessa kan sedan användas för att köpa en ny sushi-måltid, eller som betalmedel i någon av de cirka 700 restauranger, som idag är anslutna till &Repeat.
”Vi är väldigt stolta över att få med en ledande aktör som Sushi Yama i vårt pantsystem. Detta betyder i praxis att återvinningen av matlådor nu kommer att öka varje månad med många tiotal tusen förpackningar över hela Sverige”, säger Mikael Berglin, medgrundare och försäljningschef på &Repeat.