Stor sushi-kedja ansluter till &Repeats återvinningssystem

PUBLICERAD: 23 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Sushi-kedjan Sushi Yama har anslutit sig till det svenska pant- och återvinningssystemet &Repeat. (Bild &Repeat)|Genom att scanna &Repeats QR-kod på sushilådan får gästen instruktion om hur och var den använda förpackningen kan återvinnas. (Bild &Repeat)|

Pant- och återvinningsaktören &Repeat har inlett samarbete med sushi-kedjan Sushi Yama, som nu ska belöna alla restauranggäster som korrekt återvinner sina använda takeaway-förpackningar.

Start-up-företaget &Repeats affärsidé går ut på att hjälpa restauranger, etc. att öka gästernas återvinning av takeaway- och engångsförpackningar genom att erbjuda dem en återbetalning i form av en digital pant, som kan användas för nya måltidsinköp.

&Repeat startade sin verksamhet i december 2020 och har i dag cirka 700 restauranger och näringsställen anslutna till sitt pantsystem. Företaget har också etablerat sig i Frankrike, där man knutit flera restauranger till sig och dessutom köpt upp ett ledande företag inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar (Läs HÄR!)

Genom att scanna &Repeats QR-kod på sushilådan får gästen instruktion om hur och var den använda förpackningen kan återvinnas. (Bild &Repeat)

Sushi Yama, som betecknas som Sveriges största sushi-kedja, har alltså nu också anslutit sig till &Repeats pant- och återvinningskoncept och ger nu alla gäster på kedjans mer än 70 svenska restauranger möjlighet att få betalt för att återvinna sina använda sushilådor.

”Hållbarhet genom hela värdekedjan är en självklarhet för oss och då ingår såklart att våra gäster kan bli av med förpackningen på ett klimatsmart och hållbart sätt efter måltiden”, säger Johannes Örnemark, som är kommersiell direktör på Sushi Yama.

Samarbetet med &Repeat innebär att från och med september i år kommer &Repeats speciella QR-kod att finnas på Sushi Yamas redan återvinningsbara förpackningar. Gäster som scannar koden med en smart telefon får instruktioner på hur förpackningen ska sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som kan ta emot förpackningen. Genom att återvinna förpackningen och registrera detta blir gästen belönad med en ersättning i form av credits i &Repeats digitala plånbok. Dessa kan sedan användas för att köpa en ny sushi-måltid, eller som betalmedel i någon av de cirka 700 restauranger, som idag är anslutna till &Repeat.

Mikael Berglin, &Repeat. (Bild &Repeat)

”Vi är väldigt stolta över att få med en ledande aktör som Sushi Yama i vårt pantsystem. Detta betyder i praxis att återvinningen av matlådor nu kommer att öka varje månad med många tiotal tusen förpackningar över hela Sverige”, säger Mikael Berglin, medgrundare och försäljningschef på &Repeat.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx