Stor potential för wellpapp – men mer forskning behövs

PUBLICERAD: 4 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Mer grundläggande forskning behövs kring wellpapp”

Ökade krav på biobaserade material och växande e-handel gör att det finns en stor potential för wellpapp och nu satsar RISE på mer forskning kring förpackningsmaterialet. Men, varför behövs det egentligen vidareutveckling av wellpapp, ett material som redan är både enkelt, billigt, miljövänligt och återvinningsbart?

Astrid Odeberg Glasenapp, Senior Project Manager vid RISE:s division Bioekonomi, förklarar: 
”Därför att vi ser ett paradigmskifte i branschen. Med ökade krav på biobaserade material och krav som den växande e-handeln ställer finns stor potential för wellpapp att ta nya marknadsandelar. Och då vill man inte bara satsa på bulk– att få ut så mycket wellpapp som det bara går – utan man måste rikta in sig mer specifikt för att urskilja sig mot konkurrenterna. 

Enligt Astrid har den grundläggande forskningen inte varit i fokus på många år. Men för det paradigmskifte som hon pratar om, krävs mer forskning. Därför får wellpapp ett eget programområde – ”Improving corrugated board performance” – i det kommande forskningsprogrammet The Bioeconomy Research Programme 2018–2020

”Vi ska hjälpa dem med de största utmaningarna. Fukt är ett gammalt olöst problem, alla vet det. För att kunna göra materialet mer vattenbeständigt måste vi ta reda på vad som faktiskt händer och vilka orsakerna är? Mätmöjligheterna blir därför viktiga”, säger Astrid. 

Jesper Berthold, ansvarig för programområdet och chef för sektionen Förpackningsutveckling och produkttest, tillägger: 
”Vi har erfarenhet av att arbeta med pappersmekaniska simuleringar, som gör att vi kan bygga upp större strukturer, t ex en wellpapp, baserad på egenskaper hos det ingående papperet. I modellerna kan vi sedan lägga in alla parametrar rörande konvertering och tryck och med de modellerna på plats simulera egenskaperna hos den färdiga lådan. Det skulle vara ett fantastiskt steg, som sparar tid, pengar och miljö.”

Hela intervjun med Astrid Odeberg Glasenapp och Jesper Berthold kan du läsa i nästa utgåva av tidningen nord emballage, som utkommer inom kort.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah