Spendrups satsar på sträckfilm med trettio procent PCR

PUBLICERAD: 23 februari 2024
UPPDATERAD: 22 februari
Foto: Spendrups

Spendrups har i samarbete med Trioworld, gått över till trettio procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm som används runt pallar och dryckestråg för att säkerställa laststabilitet och transportsäkerhet.

Övergången till Trioworlds Loop-alternativ med trettio procent PCR (Post-Consumer Recyclates), görs efter omfattande gemensamma tester och kommer ge en årlig besparing motsvarande cirka etthundrafemtio ton ny plast och tvåhundra ton koldioxidekvivalenter.

– Spendrups är ett familjeföretag i fjärde generationen och hållbarhetsfrågorna har funnits på agendan länge. Under de senaste åren har vi tagit flera viktiga steg för att sänka klimatavtrycket av vår förpackningsportfölj och göra den mer cirkulär, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri.

När samarbetet mellan Trioworld och Spendrups inleddes för tre år sedan, sattes en gemensam ambition om att öka andelen återvunnen plast i de plastprodukter som Spendrups köper in, framför allt för sträckfilm för laststabilitet.

– Vi är mycket stolta över vårt samarbete med Spendrups och det resultat vi nu har kommit fram till.  Spendrups är den första av våra kunder som implementerar användning av konsumentåtervunnen plast över hela linjen och med gemensamma krafter har vi hittat en lösning med hög prestanda och lägre klimatavtryck, säger Gunter Cakar, kundansvarig på Trioworlds sträckfilmsdivision.

Det är avgörande att plasten håller samma höga kvalitet hela vägen genom Spendrups höghastighetsproduktion och i transporterna fram till butiks- och restaurangkunderna. Detta kan vara en utmaning med återvunnet material, då egenskaperna förändras och kan ha större variationer än plast av nyråvara. Men med Trioworlds teknik håller plasten den kvalitet som krävs. För att säkerställa det har omfattande tester genomförts, både i liten och stor skala.

– Ett nära samarbete med dedikerade kunder som aktivt arbetar med sin omställning är väldigt värdefullt för oss som leverantör för att kunna fortsätta driva utvecklingen mot en cirkulär-, och samtidigt material- och kostnadseffektiv ekonomi för plast, säger Per Holtstrand, chef för Trioworlds sträckfilmsdivision.

Nästa steg i samarbetet blir att öka andelen återvunnet material ytterligare, med målsättningen att nå 70 procent inom några år.

Läs vidare

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax

Nu blir restavfallet latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall
Restavfall blir latavfallx

DS Smith ingår partnerskap med svenska Jonsac

DS Smith ingår ett avtal med svenska Jonsac. Partnerskapet innebär ett samarbete för att accelerera övergången från plast till papperspåsar inom e-handelsmarknaden i Europa.
Assets - imagesDS Smith Emballage-032 2024x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax