Coca-Cola Company verkar ha planer på att låta tillverka pappers- och kartongbaserade förpackningar, där en del av materialet består av fiber från de stora mängder citrusfrukter, främst apelsiner, som används i dryckesjättens produktion! Det skriver flera amerikanska affärstidningar.
Enligt Atlanta Business Chronicle har Coca-Cola redan i september i fjol registrerat varumärket ”Peelpack” för de nya fruktfiberbaserade förpackningarna.
Enligt varumärkesregistreringen ska ”Peelpack” bestå av kartong- och pappersförpackningar, där förpackningsmaterialet är uppbyggt av fiber från citrusskal och juicer.
Coca-Cola, som bland annat tillverkar citrusbaserade drycker under varumärkena Fanta och Minute Maid, använder mycket stora mängder citrusfrukter, speciellt apelsiner, i sin produktion, vilket i sin tur resulterar i stora mängder med skal- och fruktköttsrester, som man inte haft någon användning för.
”Att använda fiber från källor som apelsinskal skulle vara ett utmärkt sätt att återvinna restprodukter, som annars inte har något värde. Tillverkning av en sådan mer hållbar produkt, som dessutom minskar avfallsmängderna, är värd att applåderas”, säger Norman Marsolan, som är chef för Renewable Bioproducts Institute i Georgia, i en kommentar.
Coca-Cola Company vill dock inte ge några ytterligare kommentarer till spekulationerna kring deras ”citrusförpackningar” än att man bekräftar att man registrerat varumärket ”Peelpack”.
”Vi ansöker rutinmässigt om olika varumärkesnamn, som rör produktion och marknadsföring, men vi kommenterar inte dessa förrän vi är redo för kommersiell lansering”, säger en talesman för Coca-Cola Company till Atlanta Business Chronicle.