Spekulationer i USA: Coca-Cola planerar kartongförpackningar med fiber från apelsinskal och fruktkött!

PUBLICERAD: 29 januari 2015
UPPDATERAD: 25 januari


Coca-Cola Company verkar ha planer på att låta tillverka pappers- och kartongbaserade förpackningar, där en del av materialet består av fiber från de stora mängder citrusfrukter, främst apelsiner, som används i dryckesjättens produktion! Det skriver flera amerikanska affärstidningar.
Enligt Atlanta Business Chronicle har Coca-Cola redan i september i fjol registrerat varumärket ”Peelpack” för de nya fruktfiberbaserade förpackningarna.

Enligt varumärkesregistreringen ska ”Peelpack” bestå av kartong- och pappersförpackningar, där förpackningsmaterialet är uppbyggt av fiber från citrusskal och juicer.

Coca-Cola, som bland annat tillverkar citrusbaserade drycker under varumärkena Fanta och Minute Maid, använder mycket stora mängder citrusfrukter, speciellt apelsiner, i sin produktion, vilket i sin tur resulterar i stora mängder med skal- och fruktköttsrester, som man inte haft någon användning för.

”Att använda fiber från källor som apelsinskal skulle vara ett utmärkt sätt att återvinna restprodukter, som annars inte har något värde. Tillverkning av en sådan mer hållbar produkt, som dessutom minskar avfallsmängderna, är värd att applåderas”, säger Norman Marsolan, som är chef för Renewable Bioproducts Institute i Georgia, i en kommentar.

Coca-Cola Company vill dock inte ge några ytterligare kommentarer till spekulationerna kring deras ”citrusförpackningar” än att man bekräftar att man registrerat varumärket ”Peelpack”.

”Vi ansöker rutinmässigt om olika varumärkesnamn, som rör produktion och marknadsföring, men vi kommenterar inte dessa förrän vi är redo för kommersiell lansering”, säger en talesman för Coca-Cola Company till Atlanta Business Chronicle.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy