SodaStream ska hjälpa PepsiCo spara 67 miljarder plastflaskor

PUBLICERAD: 13 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Läskjätten PepsiCo har köpt SodaStream och med dess hjälp ska man ha sparat in 67 miljarder engångsplastflaskor fram till år 2025. (Bild SodaStream)|”Förvärvet av SodaStream ska hjälpa oss att spara miljardtals plastflaskor”, säger PepsiCos VD Ramon Laguarta. (Bild PepsiCo)

Läskjätten PepsiCo har köpt kolsyremaskintillverkaren SodaStream och med dess hjälp ska man nu spara in miljardtals engångsflaskor av plast.
PepsiCo presenterade nyligen sina globala hållbarhetsmål, där ett av huvudmålen är att minska plastföroreningarna i världen. Till och med 2025 ska bolaget ha minskat antalet engångsplastflaskor, som hamnar i naturen, med 67 miljarder flaskor.

”Till stor del ska detta ske genom förvärvet av SodaStream”, säger PepsiCos VD Ramon Laguarta.

”Förvärvet av SodaStream ska hjälpa oss att spara miljardtals plastflaskor”, säger PepsiCos VD Ramon Laguarta. (Bild PepsiCo)

Kolsyremaskintillverkaren SodaStream har i decennier haft som hjärtefråga att minska plastens negativa inverkan på miljön. Företagets tydliga hållbarhetsfokus var också en av anledningarna till att PepsiCo under 2019 köpte företaget. Genom att använda SodaStreams kolsyreteknik med hemmaproducerat ”bubbelvatten” på flergångsflaskor, kan konsumenterna kraftigt minska sin användning av engångsflaskor av plast.

”För oss har klimatfrågan alltid legat varmt om hjärtat, och då främst kampen mot engångsplastflaskor. Det är därför oerhört glädjande att PepsiCo väljer att ställa sig vid vår sida i kampen mot engångsplast. Tillsammans kan vi göra stor skillnad”, säger Jörn Viefhues, Nordenchef på SodaStream.

Som ett led i besparingsstrategin har PepsiCo och Soda Stream nu också lanserat koncentrat med smaker från fem olika PepsiCo-produkter, bland annat storsäljarna Pepsi och 7-up.

SodaStreams svenska konsumenter blir först i världen att få tillgång till smakkoncentraten, som ska tillsättas bubbelvattnet. Lanseringen inleddes den 23 oktober.

”Den här lanseringen är en viktig milstolpe för oss i arbetet för att ge konsumenter fler valmöjligheter, när det kommer till dryck och samtidigt värna om vår planet”, säger Eyal Shohat, CEO på SodaStream.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker