Läskjätten PepsiCo har köpt kolsyremaskintillverkaren SodaStream och med dess hjälp ska man nu spara in miljardtals engångsflaskor av plast.
PepsiCo presenterade nyligen sina globala hållbarhetsmål, där ett av huvudmålen är att minska plastföroreningarna i världen. Till och med 2025 ska bolaget ha minskat antalet engångsplastflaskor, som hamnar i naturen, med 67 miljarder flaskor.
”Till stor del ska detta ske genom förvärvet av SodaStream”, säger PepsiCos VD Ramon Laguarta.
Kolsyremaskintillverkaren SodaStream har i decennier haft som hjärtefråga att minska plastens negativa inverkan på miljön. Företagets tydliga hållbarhetsfokus var också en av anledningarna till att PepsiCo under 2019 köpte företaget. Genom att använda SodaStreams kolsyreteknik med hemmaproducerat ”bubbelvatten” på flergångsflaskor, kan konsumenterna kraftigt minska sin användning av engångsflaskor av plast.
”För oss har klimatfrågan alltid legat varmt om hjärtat, och då främst kampen mot engångsplastflaskor. Det är därför oerhört glädjande att PepsiCo väljer att ställa sig vid vår sida i kampen mot engångsplast. Tillsammans kan vi göra stor skillnad”, säger Jörn Viefhues, Nordenchef på SodaStream.
Som ett led i besparingsstrategin har PepsiCo och Soda Stream nu också lanserat koncentrat med smaker från fem olika PepsiCo-produkter, bland annat storsäljarna Pepsi och 7-up.
SodaStreams svenska konsumenter blir först i världen att få tillgång till smakkoncentraten, som ska tillsättas bubbelvattnet. Lanseringen inleddes den 23 oktober.
”Den här lanseringen är en viktig milstolpe för oss i arbetet för att ge konsumenter fler valmöjligheter, när det kommer till dryck och samtidigt värna om vår planet”, säger Eyal Shohat, CEO på SodaStream.