Snön och kylan i januari gynnade detaljhandeln!

PUBLICERAD: 28 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Snö och kyla brukar vanligtvis verka dämpande på köplusten|men när vintern kom till Sverige i januari blev det tvärtom – då boomade sport- och fritidshandeln med en 15-procentig ökning!

Januari är vanligen en dålig månad för detaljhandeln, men i år blev det en positiv försäljningsutveckling tack vare att det kom snö och vinterkyla i stora delar av landet! Det kan tycks märkligt, men att vintern kom på allvar i januari betydde i sin tur att sport- och fritidshandeln fick stor draghjälp – och ökade sin försäljning med hela 15 procent jämfört med januari 2015!

Av HUI Researchs rapport om den svenska detaljhandelsutvecklingen för årets första månad framgår att  försäljningsvolymen  för detaljhandeln i sin helhet ökade med 4,0 procent jämfört med januari 2015. Dagligvaruhandeln ökade med 1,9 procent och sällanköpshandeln med 5,6 procent.

Andreas Svensson, som är Senior konsult på HUI Research, kommenterar detaljhandelns januariutfall så här:
”Januari är tillsammans med februari detaljhandelns försäljningsmässigt svagaste månader. Januariförsäljningen ligger drygt 1,3 procentenheter lägre än årsgenomsnittet. I år fick dock detaljhandeln god draghjälp av att snön och kylan gjorde säsongspremiär i januari i stora delar av landet och drev på försäljningen. Sport- och fritidshandeln blev följaktligen vinnarbransch under januari med en tillväxt om 15,0 procent. Bygghandeln fortsätter att visa stark tillväxt och landade på 6,9 procents försäljningsökning. Branschen missgynnas av det sänkta ROT-avdraget, men fortsatte trots det sin positiva utveckling. Sämre gick det för apotekshandeln vars försäljning minskade med 3,6 procent. Den svaga utvecklingen till trots är apotekshandeln inne i en spännande fas där apoteksföretag på många håll i landet breddar sitt tjänsteutbud med lättillgängliga sjukvårdstjänster. Genom att erbjuda sjukvårdstjänster kan apoteksföretagen hjälpa sina kunder med fler vårdbehov och därigenom stärka sitt varumärke på sikt. Att förenkla sina kunders vardag ligger i tiden och apotekshandeln tar steg i rätt riktning.
Hushållens konsumtionsutrymme är fortsatt gynnsamt. Den låga räntan, den låga inflationen och en god arbetsmarknad gör att detaljhandeln förväntas vara en fortsatt stark tillväxtmotor i den svenska ekonomin. Detaljhandeln har uppvisat tillväxt varje år sedan 1997 och för 2016 är prognosen att tillväxten fortsätter starkt, men att den inte riktigt når upp i 2015 års nivå. Detta på grund av hämmande faktorer som högre skatter och mer strikta amorteringskrav. HUI:s prognos för helåret 2016 ligger på 4,0 procent för den totala detaljhandeln.”

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx