Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
Pandemin satte stopp för Drupa 2020 och hade nästan tagit livet av Drupa-organisationen, som livnär sig på att göra denna grafiska mässa en gång vart fjärde år. De genomförde en minimalistisk digital mässa 2021 som ingen sedan dess efterfrågat. Därefter gick de runt och höll ett antal lokala konferenser, vilket hjälpte till att återskapa dem som organisation, säger direktören för Drupa, Sabine Geldermann. Det har enligt Sabine Geldermann inneburit att de nu fått en ännu bättre känsla för företagen och marknaden och kan därför anordna ett event som speglar marknadens behov.
Mässan verkar vara lite mindre än förra gången jag var på Drupa 2016. 18 hallar används, men det går inte att utesluta att renoveringar och sammanslagningar spelar roll.
Det finns drygt 1 500 utställare från 49 länder. Kina är representerat med de allra flesta utställare – mer än 380. Sex utställare är från Danmark (Sverige 10, Norge 1).
Sex tydliga trender
För sjätte gången sedan år 2000 hade Drupa kallat pressen till en Pre-Drupa Press Briefing, där 18 av de största utställarna hade valt att berätta om sin insats på Drupa. De flesta gjorde en poäng med att berätta vad de såg på marknaden och förklarade därmed också sina insatser. Och det råder ganska stor enighet om trender eller utmaningar som branschen står inför, även om de betonar dem lite annorlunda. Här är de sex största trenderna som framkom på presskonferensen:
1 Hållbarhet
Direktör för Koenig & Bauer och ordförande för styrgruppen Drupa Committee, dr. Andreas Plesske, nämnde hållbarhet som den första och största globala trenden. Han säger:
– Hållbarhet finns överallt. Det är inte bara lagar och förordningar. Den drivs till stor del av de stora varumärkena och sipprar lika tyst ner genom marknaden. Vi kan lika gärna vänja oss vid det. Den är här för att stanna. Den goda nyheten är att det inte strider mot våra egna önskemål att driva företag. Kostnaderna för energi och råvaror har exploderat och genom att arbeta målmedvetet för att minska dessa hjälper vi både världen och oss själva.
Men hållbarhet är mycket mer än att minska avfall och energiförbrukning. EU arbetar med ett projekt för att sanera skogen på certifieringar som finns, vilket förhoppningsvis kommer att göra det lättare att göra hållbara val kring till exempel material. Men det är åtminstone tydligt att en stor del av leverantörerna har budskap om att de har lägre energiförbrukning eller använder nya tekniker som minskar svinnet.
2 Digitalisering
Alla leverantörer, utan undantag, nämner digitalisering som en av de största och mest relevanta trenderna. Med detta menar de i första hand att digitala tekniker kommer att stå för den största tillväxten de kommande åren, precis som de har gjort de senaste åren. Man skulle kunna tro, med allt prat om toner och bläckstrålebaserade tryckpressar, att de redan idag stod för majoriteten av produktionen, men det är långt ifrån fallet. Det finns flera anledningar till varför de inte gör det (till exempel hastigheter och priser), men det betyder också, omvänt, att potentialen förblir enorm eftersom både priser och hastigheter blir allt mer fördelaktiga.
Idag finns det digitala skrivare för nästan alla applikationer. Skyltmarknaden arbetar till stor del med digitalt producerade produkter och många branschexperter räknar med att digital etikettproduktion kommer att vara dominerande till år 2030. Bokproduktion är också ett område som går i riktning mot helt digital produktion.
Det andra som digitaliseringen omfattar är att alla processer blir alltmer digitala. Det för oss till integration, som också kommer att vara ett av Drupas stora modeord.
3 Integration
Integrationen av processer, både internt inom företaget, men även mot underleverantörer och kunder, står inför något som kan likna en revolution. En framtid där det mesta sker automatiskt och bara måste godkännas. För bara på detta sätt kan du få ett effektivt och mindre felfyllt flöde av data och produkter.
Många integrationslösningar har vuxit fram ur olika mjukvarupaket som har haft specifika mål för ett effektivt produktionsflöde. Därför erbjuds totala integrationslösningar från företag som ESKO, Hybrid Systems, HP, Canon, Heidelberg och Müller Martini, för att nämna några.
Ett av de områden där den digitala integrationen kommit längst är tydligen inom bokproduktion. Det kommer att finnas demonstrationer av 100 procent automatiska bokproduktionslösningar på flera montrar.
4 Automation
Integrationen leder också till automatisering. För när data flödar fritt kan åtgärder vidtas utan att en person behöver bestämma sig. Därför kan du även infoga automatiska mjukvaruåtgärder på till exempel e-postförfrågningar, produktion kan startas om dokumentet är klart och maskinen är ledig och robotar kan sättas in för att ta hand om de mekaniska, tunga och tidskrävande uppgifterna som att flytta runt råvaror och färdiga produkter.
Det råder ingen tvekan om att vi kommer att se massor av automationslösningar på Drupa. Flera av dem med basen i AI.
5 Brist på kvalificerad arbetskraft
Automatisering ses också som en del av svaret på en av tidens stora utmaningar – bristen på kvalificerad arbetskraft. Det är inte bara i Norden som medelåldern är ovanligt hög på grafiska företag. På grund av effektivisering och konsolidering har det inte funnits så stor efterfrågan på ny personal på många år, men nu går det upp för de flesta att leveranskedjan är bruten. Därför kommer branschen dels att behöva uppfinna jobb som kan attrahera unga, duktiga människor, dels få komma överens med att fler måste automatiseras, eftersom det inte längre är någon som bryr sig om att flytta runt pallar eller lägga papper och plåtar i pressen.
Mycket tyder på att vi kommer att se en hel del lösningar som syftar till just detta problem. Canon, Komori (MBO), Zünd och Horizon har demonstrerat robotdrivna lösningar vid tidigare tillfällen och denna gång kommer ännu fler att ansluta sig, till exempel ECO3 och HP.
6 Ökad efterfrågan på förpackningar och etiketter
På global nivå får vi en allt större medelklass. Människor har mer pengar i sina händer och kräver mer varor. Det kan avläsas direkt i efterfrågan på förpackningar och etiketter som fortsätter att växa. Det visar sig också av att allt fler leverantörer av framför allt pressar kommer med lösningar specifikt för etikett- eller förpackningsproduktion. Det kommer knappast att finnas en tryckpressleverantör som inte erbjuder någon typ av utrustning inom detta segment. Så här blir det mycket att titta på.
Mer än en mässa
Under två dagar, den 30 och 31 maj, erbjuder Drupa ett Imaging Summit om teknik, affärer, hållbarhet, innovationer och artificiell intelligens och det speciella förhållandet mellan bilder, bilddata och tryck. Mer än 20 olika branschspecialister håller presentationer på 20 minuter.
Touchpoint är flera specialutställningsområden där fokus ligger på förpackningar, hållbarhet respektive textilier. Utvalda företag och specialister som gjort sig ett namn inom var och en av sina respektive områden visar och berättar hur de kommit dit de är nu.