Smurfit Kappa-undersökning: Pappersförpackningar ökar

PUBLICERAD: 19 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

För portugisiska Pomares do Sol har Smurfit Kappa utvecklat en ”korg” i wellpapp avsedd för frukt, som ska hållas färsk hela vägen från gård till konsument. (Bild Smurfit Kappa)

Tre av fyra konsumenter säger att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför andra mindre hållbara alternativ, enligt en färsk undersökning från Smurfit Kappa.

Smurfit Kappa, som lanserade sitt Better Planet Packaging-initiativ förra året, har arbetat på att utveckla ett sortiment med förpackningar, som har utformats för att ersätta mindre hållbara förpackningar. Utvecklingen har gjorts mot bakgrund av att många varumärken sätts under ökad press att bli mer hållbara och Smurfit Kappa har sett en markant ökning av antalet företag som letar hållbara alternativ för färsk frukt och grönsaker.

Även i konsumentledet ökar efterfrågan på mer hållbara förpackningsalternativ och i en nyligen genomförd undersökning svarade 75 procent av konsumenterna att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför mindre hållbara alternativ. Marknadsundersökningen genomfördes med hjälp av EyeSee ögonspårningsteknik och 1.200 kunder medverkade.

En av de förpackningar, som Smurfit Kappa nu tagit fram, är en ”korg” av wellpapp, som är lätt att montera och där högkvalitativa färger och grafik kan tryckas för att fånga kundernas uppmärksamhet i butiken. Förpackningen är helt återvinningsbar och designad för att säkerställa att frukten hålls i perfekt skick från gården och hela vägen till konsumenten. Förpackningen produceras av Smurfit Kappa Celapack för portugisiska kunden Pomares do Sol.

”Förpackningen var resultatet av en kollaborativ process med kunden, där vi analyserade alla aspekter av leveranskedjan och produktkraven. Att stärka varumärkesprofilen var en viktig faktor och vi skapade också en förpackningslösning, som har en livslängd, som matchar den hos produkten på insidan, vilket var mycket viktigt”, säger Raul Andre, VD för Smurfit Kappa Celapack.

Läs vidare

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Svenska folket: ”Dubbelplast” är den mest onödiga plasten!

”Dubbelplast” – dvs engångsplast runt annan engångsplast är den mest onödiga plasten, enligt en kampanj som Håll Sverige Rent genomfört.
dubbelplast-utvald

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah