Tre av fyra konsumenter säger att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför andra mindre hållbara alternativ, enligt en färsk undersökning från Smurfit Kappa.
Smurfit Kappa, som lanserade sitt Better Planet Packaging-initiativ förra året, har arbetat på att utveckla ett sortiment med förpackningar, som har utformats för att ersätta mindre hållbara förpackningar. Utvecklingen har gjorts mot bakgrund av att många varumärken sätts under ökad press att bli mer hållbara och Smurfit Kappa har sett en markant ökning av antalet företag som letar hållbara alternativ för färsk frukt och grönsaker.
Även i konsumentledet ökar efterfrågan på mer hållbara förpackningsalternativ och i en nyligen genomförd undersökning svarade 75 procent av konsumenterna att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför mindre hållbara alternativ. Marknadsundersökningen genomfördes med hjälp av EyeSee ögonspårningsteknik och 1.200 kunder medverkade.
En av de förpackningar, som Smurfit Kappa nu tagit fram, är en ”korg” av wellpapp, som är lätt att montera och där högkvalitativa färger och grafik kan tryckas för att fånga kundernas uppmärksamhet i butiken. Förpackningen är helt återvinningsbar och designad för att säkerställa att frukten hålls i perfekt skick från gården och hela vägen till konsumenten. Förpackningen produceras av Smurfit Kappa Celapack för portugisiska kunden Pomares do Sol.
”Förpackningen var resultatet av en kollaborativ process med kunden, där vi analyserade alla aspekter av leveranskedjan och produktkraven. Att stärka varumärkesprofilen var en viktig faktor och vi skapade också en förpackningslösning, som har en livslängd, som matchar den hos produkten på insidan, vilket var mycket viktigt”, säger Raul Andre, VD för Smurfit Kappa Celapack.