Smurfit Kappa-undersökning: Pappersförpackningar ökar

PUBLICERAD: 19 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

För portugisiska Pomares do Sol har Smurfit Kappa utvecklat en ”korg” i wellpapp avsedd för frukt, som ska hållas färsk hela vägen från gård till konsument. (Bild Smurfit Kappa)

Tre av fyra konsumenter säger att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför andra mindre hållbara alternativ, enligt en färsk undersökning från Smurfit Kappa.

Smurfit Kappa, som lanserade sitt Better Planet Packaging-initiativ förra året, har arbetat på att utveckla ett sortiment med förpackningar, som har utformats för att ersätta mindre hållbara förpackningar. Utvecklingen har gjorts mot bakgrund av att många varumärken sätts under ökad press att bli mer hållbara och Smurfit Kappa har sett en markant ökning av antalet företag som letar hållbara alternativ för färsk frukt och grönsaker.

Även i konsumentledet ökar efterfrågan på mer hållbara förpackningsalternativ och i en nyligen genomförd undersökning svarade 75 procent av konsumenterna att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför mindre hållbara alternativ. Marknadsundersökningen genomfördes med hjälp av EyeSee ögonspårningsteknik och 1.200 kunder medverkade.

En av de förpackningar, som Smurfit Kappa nu tagit fram, är en ”korg” av wellpapp, som är lätt att montera och där högkvalitativa färger och grafik kan tryckas för att fånga kundernas uppmärksamhet i butiken. Förpackningen är helt återvinningsbar och designad för att säkerställa att frukten hålls i perfekt skick från gården och hela vägen till konsumenten. Förpackningen produceras av Smurfit Kappa Celapack för portugisiska kunden Pomares do Sol.

”Förpackningen var resultatet av en kollaborativ process med kunden, där vi analyserade alla aspekter av leveranskedjan och produktkraven. Att stärka varumärkesprofilen var en viktig faktor och vi skapade också en förpackningslösning, som har en livslängd, som matchar den hos produkten på insidan, vilket var mycket viktigt”, säger Raul Andre, VD för Smurfit Kappa Celapack.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x