Smurfit Kappa-undersökning: Pappersförpackningar ökar

PUBLICERAD: 19 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

För portugisiska Pomares do Sol har Smurfit Kappa utvecklat en ”korg” i wellpapp avsedd för frukt, som ska hållas färsk hela vägen från gård till konsument. (Bild Smurfit Kappa)

Tre av fyra konsumenter säger att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför andra mindre hållbara alternativ, enligt en färsk undersökning från Smurfit Kappa.

Smurfit Kappa, som lanserade sitt Better Planet Packaging-initiativ förra året, har arbetat på att utveckla ett sortiment med förpackningar, som har utformats för att ersätta mindre hållbara förpackningar. Utvecklingen har gjorts mot bakgrund av att många varumärken sätts under ökad press att bli mer hållbara och Smurfit Kappa har sett en markant ökning av antalet företag som letar hållbara alternativ för färsk frukt och grönsaker.

Även i konsumentledet ökar efterfrågan på mer hållbara förpackningsalternativ och i en nyligen genomförd undersökning svarade 75 procent av konsumenterna att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför mindre hållbara alternativ. Marknadsundersökningen genomfördes med hjälp av EyeSee ögonspårningsteknik och 1.200 kunder medverkade.

En av de förpackningar, som Smurfit Kappa nu tagit fram, är en ”korg” av wellpapp, som är lätt att montera och där högkvalitativa färger och grafik kan tryckas för att fånga kundernas uppmärksamhet i butiken. Förpackningen är helt återvinningsbar och designad för att säkerställa att frukten hålls i perfekt skick från gården och hela vägen till konsumenten. Förpackningen produceras av Smurfit Kappa Celapack för portugisiska kunden Pomares do Sol.

”Förpackningen var resultatet av en kollaborativ process med kunden, där vi analyserade alla aspekter av leveranskedjan och produktkraven. Att stärka varumärkesprofilen var en viktig faktor och vi skapade också en förpackningslösning, som har en livslängd, som matchar den hos produkten på insidan, vilket var mycket viktigt”, säger Raul Andre, VD för Smurfit Kappa Celapack.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432