Innovationsföretaget Innoscentia i Lund och etikettföretaget Beneli i Helsingborg har tillsammans tagit fram en prototyp på en smart sensoretikett, som kan avläsa och visa hur maten i en förpackningar mår. Prototypen skall testas i butik nu i höst.
Innoscentia har tilldelats ett Vinnova-bidrag på 500.000 krobor för att utveckla prototypen i samarbete med Beneli.
Innoscentias smarta digitala etikett tilldelades tidigare i år det globala priset ”Global Innovation Award 2016” (läs HÄR) och nu är det alltså dags för ett praktiskt test av detektoretiketten i verklig butiksmiljö.
”Kortfattat kan man säga att vi tagit fram ett bläck, som binder restprodukter från bakteriernas metabolism. Reaktionen går att avläsa elektroniskt och vår idé är att integrera vår tekniken i en digital etikett, som sedan ska kunna appliceras på bland annat färskpackat kött”, säger Innoscentias VD Robin Thiberg.
För att ta fram den här typen av lösningar krävs ett samarbete över företagsgränserna, förklarar Robin Thiberg.
”Beneli har både rätt kompetens och rätt attityd till nya innovationer och det är tillsammans med dem som vi nu utvecklat prototypen. Vi är ännu ett litet företag och uppskattar att de vill utveckla det här tillsammans med oss”, säger han.
Det finns ett stort intresse både från konsumenter och livsmedelsindustrin för den här typen av smarta sensorer. Från det att en produkt förpackas till dess att den hamnar hemma i konsumentens kylskåp kan det hända mycket. Maten kan bli dålig innan, men är oftast fullt ätbar även efter bäst-före-datumet. Innoscentias teknik har fördelen att den kan visa hur maten faktiskt mår.
Genom den nya smarta etiketten kommer man att förlänga den naturliga hållbarheten på många varor. Det innebär stora vinster både för alla aktörer i ledet, även för slutkonsumenter.
”Projektet är mycket intressant eftersom det innefattar flera av de sensor- och kommunikationsteknologier, som Beneli just nu fokuserar på”, berättar Michael Bäärnhielm, Head of Innovations på Beneli.