Smart etikett som talar om hur maten mår testas i butik i höst

PUBLICERAD: 17 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Ett mycket intressant projektet”|säger Michael Bäärnhielm

Innovationsföretaget Innoscentia i Lund och etikettföretaget Beneli i Helsingborg har tillsammans tagit fram en prototyp på en smart sensoretikett, som kan avläsa och visa hur maten i en förpackningar mår. Prototypen skall testas i butik nu i höst.
Innoscentia har tilldelats ett Vinnova-bidrag på 500.000 krobor för att utveckla prototypen i samarbete med Beneli.

Innoscentias smarta digitala etikett tilldelades tidigare i år det globala priset ”Global Innovation Award 2016” (läs HÄR) och nu är det alltså dags för ett praktiskt test av detektoretiketten i verklig butiksmiljö.

”Kortfattat kan man säga att vi tagit fram ett bläck, som binder restprodukter från bakteriernas metabolism. Reaktionen går att avläsa elektroniskt och vår idé är att integrera vår tekniken i en digital etikett, som sedan ska kunna appliceras på bland annat färskpackat kött”, säger Innoscentias VD Robin Thiberg

För att ta fram den här typen av lösningar krävs ett samarbete över företagsgränserna, förklarar Robin Thiberg. 
”Beneli har både rätt kompetens och rätt attityd till nya innovationer och det är tillsammans med dem som vi nu utvecklat prototypen. Vi är ännu ett litet företag och uppskattar att de vill utveckla det här tillsammans med oss”, säger han.

Det finns ett stort intresse både från konsumenter och livsmedelsindustrin för den här typen av smarta sensorer. Från det att en produkt förpackas till dess att den hamnar hemma i konsumentens kylskåp kan det hända mycket. Maten kan bli dålig innan, men är oftast fullt ätbar även efter bäst-före-datumet. Innoscentias teknik har fördelen att den kan visa hur maten faktiskt mår.

Genom den nya smarta etiketten kommer man att förlänga den naturliga hållbarheten på många varor. Det innebär stora vinster både för alla aktörer i ledet, även för slutkonsumenter.

”Projektet är mycket intressant eftersom det innefattar flera av de sensor- och kommunikationsteknologier, som Beneli just nu fokuserar på”, berättar Michael Bäärnhielm, Head of Innovations på Beneli.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se