Sköljmedel i pappersflaska ska lanseras av Procter & Gamble

PUBLICERAD: 24 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Under varumärket Lenor lanserar Procter & Gamble nästa år sköljmedel förpackat i pappersflaskor tillverkade av Paboco. (Bild P&G, bilden är ett montage)|Florian Müller är t.f. VD och teknisk chef på Paboco. (Bild fr. LinkedIn)

Globala Procter & Gamble och deras ”Fabric and Home Care”-division ska i början av nästa år under varumärket Lenor lansera sköljmedel förpackat i flaskor tillverkade av pappersfiber.

Lanseringen sker i Nederländerna och omfattar till en början 120.000 pappersflaskor som ska distribueras ut till stormarknadskedjan Albert Heijns butiker.

P&G uppger att deras ”Fabric and Home Care”-division har som mål att reducera sin plastanvändning med 30 procent till år 2025 och halvera sin användning av oljebaserad plast med 50 procent till år 2030.

”Vi har en ambitiös vision att kunna använda en helt återvinningsbar pappersflaska för vätskor, som skyddar produkten och behåller dess integritet”, säger Jerry Porter, FoU-ansvarig inom divisionen Fabric and Home Care hos P&G.

De pappersflaskor, som P&G ska använda till Lenors sköljmedel, är tillverkade av företaget Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av svenska Billerud och globala flasktillverkningsspecialisten Alpla.

Florian Müller är t.f. VD och teknisk chef på Paboco. (Bild fr. LinkedIn)

Flaskorna är i princip samma typ av pappersfiberflaskor, som Paboco utvecklat för Carlsberg och Coca-Cola, m fl. Flaskorna är tillverkade av pappersfiber från FSC-certifierade skogar och försedda med en inre barriär av återvunnen plast, som förhindrar läckage och bevarar produktens doft och mjukgörande egenskaper.

”Genom att arbeta i partnerskap med P&G Fabric & Home Care har vi kunnat utnyttja deras omfattande kunskap inom denna speciella produktsektor. P&G:s innovationsexpertis och konsumentförståelse har varit avgörande för marknadsintroduktionen av denna första generationens flaska med sköljmedel”, säger Florian Müller, t.f. VD och CTO för Paboco.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah