
Sign&Print Scandinavias tre mässdagar, 5–7 april, blir välfyllda med intressanta seminarier. I förpackningsspåret finns bland andra Skanem Sveriges vd Desirée Erlingsson som redogör för ett pilotprojekt där smarta förpackningar uppnås genom digitala vattenmärken. Oskar Lingqvist, global chef på McKinsey kommer att tala under rubriken ”Next Normal” i förpackningsindustrin.
Utställare och massor av produktnyheter. Branschmöten, mingel och affärer. Allt väntar på Skandinaviens största grafiska mässa – Sign&Print Scandinavia, 5–7 april på Kistamässan. Men det finns mer att göra. Mässbesökarna har möjlighet att välja och vraka bland seminarier för att hålla sig ajour med frågor som rör det senaste i branschen. Hållbarhet, ekonomi, företagande, omvärldsbevakning och grafiska marknadens förändrade behov och framtid är några av de ämnen som kommer att avhandlas under mässans tre dagar.

Besökare som registrerar sig till mässan kommer in gratis och kan därmed också ta del av alla seminarier. Nedan, ett axplock av alla föreläsare som kliver upp på talarscenen.
Smarta förpackningar
Under tisdagen 5 april håller Skanem Skurups svenska vd Desirée Erlingsson ett föredrag om projektet Holy Grail 2.0. Målet med projektet, som flätar samman innovation, hållbarhet och digitala lösningar, är att uppnå smarta förpackningar genom digitala vattenmärken.

Förpackningsspåret fortsätter senare samma dag. Det är Oskar Lingqvist, global ledare för Paper & Forest Products & Packaging Pratice hos Mckinsey, som kommer att tala under rubriken ”Next Normal” i förpackningsindustrin. Oskar Lingqvist arbetar till vardags med hela förpackningsindustrins värdekedja – från råmaterial till marknadsföring och försäljning.
Inspiration kring applikationer
Per Larsson, sales manager för Graphic Arts hos Xeikon Scandinavia, talar under parollen Walldeco – Nya möjligheter för den grafiska branschen. Föreläsningen handlar om hur grafiska företag kan bredda sig med nya applikationer och marknadssegment genom att gå från traditionellt tryck till digitalt.
Få koll på bioplaster

Det blir också en lektion i marknaden för bioplaster och hur dessa används. Seminariet leds av Bo Wallteg, chefredaktör på tidningen Nord emballage och grundare av Nordisk Bioplastförening. Han kommer också ge deltagarna svar på om kritiken mot fossilbaserade plaster är befogad.
Elanders koncernchef
Onsdagen 6 april startar med att åhörarna vid seminariescenen får möta Elanders koncernchef Magnus Nilsson. Han kommer för första gången berätta om resan han gjort inom företaget – från affärsutvecklare på Elanders i Malmö, via Ungern och Kina till att 2009 bli koncernchef. Elanders är i dag en global aktör och under Magnus Nilssons tid har antalet anställda gått från 1 500 till 6 300 och omsättningen har gått från 1,8 till 11 miljarder kronor.
Förändrade behov i branschen

Hur kan kunder och leverantörer samarbeta för att möta den grafiska marknadens förändrade behov? Svaret på den frågan kommer att avhandlas av Roy Spennare, affärsområdeschef för produktionsutrustning på Konica Minolta. Han har i olika roller arbetat i drygt 30 år med kommunikation, de senaste 20 åren inom den grafiska industrin.
Omvärldsbevakning och företagsutveckling
Vidare i ett urval berättar Ulf Sunnberg, affärscoach och mentor, om vikten av omvärldsbevakning och nätverkande i företagens framtidsstrategier. Maria Floxner, som driver Miljö & klimatportalen – Kris & Beredskap, föreläser om hållbar företagsutveckling och den omställning företag står inför.
Alla talare och hela seminarieprogrammet och hålltiderna för de olika föreläsningarna finns på mässajten.