Branschmässa bjuder in till förpackningsseminarier

PUBLICERAD: 29 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Ett fullspäckat seminareprogram väntar på Sign&Print Scandinavia-mässans talarscen. Foto: Kollage/Pressbilder

Sign&Print Scandinavias tre mässdagar, 5–7 april, blir välfyllda med intressanta seminarier. I förpackningsspåret finns bland andra Skanem Sveriges vd Desirée Erlingsson som redogör för ett pilotprojekt där smarta förpackningar uppnås genom digitala vattenmärken. Oskar Lingqvist, global chef på McKinsey kommer att tala under rubriken ”Next Normal” i förpackningsindustrin.

Utställare och massor av produktnyheter. Branschmöten, mingel och affärer. Allt väntar på Skandinaviens största grafiska mässa – Sign&Print Scandinavia, 5–7 april på Kistamässan. Men det finns mer att göra. Mässbesökarna har möjlighet att välja och vraka bland seminarier för att hålla sig ajour med frågor som rör det senaste i branschen. Hållbarhet, ekonomi, företagande, omvärldsbevakning och grafiska marknadens förändrade behov och framtid är några av de ämnen som kommer att avhandlas under mässans tre dagar.

Desirée Erlingsson. Foto: Pressbild

Besökare som registrerar sig till mässan kommer in gratis och kan därmed också ta del av alla seminarier. Nedan, ett axplock av alla föreläsare som kliver upp på talarscenen.

Smarta förpackningar

Under tisdagen 5 april håller Skanem Skurups svenska vd Desirée Erlingsson ett föredrag om projektet Holy Grail 2.0. Målet med projektet, som flätar samman innovation, hållbarhet och digitala lösningar, är att uppnå smarta förpackningar genom digitala vattenmärken.

Oskar Lingqvist. Foto: Pressbild

Förpackningsspåret fortsätter senare samma dag. Det är Oskar Lingqvist, global ledare för Paper & Forest Products & Packaging Pratice hos Mckinsey, som kommer att tala under rubriken ”Next Normal” i förpackningsindustrin. Oskar Lingqvist arbetar till vardags med hela förpackningsindustrins värdekedja – från råmaterial till marknadsföring och försäljning.

Inspiration kring applikationer

Per Larsson, sales manager för Graphic Arts hos Xeikon Scandinavia, talar under parollen Walldeco – Nya möjligheter för den grafiska branschen. Föreläsningen handlar om hur grafiska företag kan bredda sig med nya applikationer och marknadssegment genom att gå från traditionellt tryck till digitalt.

Få koll på bioplaster
Elanders koncernchef Magnus Nilsson. Foto: Pressbild

Det blir också en lektion i marknaden för bioplaster och hur dessa används. Seminariet leds av Bo Wallteg, chefredaktör på tidningen Nord emballage och grundare av Nordisk Bioplastförening. Han kommer också ge deltagarna svar på om kritiken mot fossilbaserade plaster är befogad.

Elanders koncernchef

Onsdagen 6 april startar med att åhörarna vid seminariescenen får möta Elanders koncernchef Magnus Nilsson. Han kommer för första gången berätta om resan han gjort inom företaget – från affärsutvecklare på Elanders i Malmö, via Ungern och Kina till att 2009 bli koncernchef. Elanders är i dag en global aktör och under Magnus Nilssons tid har antalet anställda gått från 1 500 till 6 300 och omsättningen har gått från 1,8 till 11 miljarder kronor.

Förändrade behov i branschen
Maria Floxner. Foto: Pressbild

Hur kan kunder och leverantörer samarbeta för att möta den grafiska marknadens förändrade behov? Svaret på den frågan kommer att avhandlas av Roy Spennare, affärsområdeschef för produktionsutrustning på Konica Minolta. Han har i olika roller arbetat i drygt 30 år med kommunikation, de senaste 20 åren inom den grafiska industrin.

Omvärldsbevakning och företagsutveckling

Vidare i ett urval berättar Ulf Sunnberg, affärscoach och mentor, om vikten av omvärldsbevakning och nätverkande i företagens framtidsstrategier. Maria Floxner, som driver Miljö & klimatportalen – Kris & Beredskap, föreläser om hållbar företagsutveckling och den omställning företag står inför.

Alla talare och hela seminarieprogrammet och hålltiderna för de olika föreläsningarna finns på mässajten.

 

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Inte en kvadratmeter golvyta kvar på Ipack-Ima i Milano

En av årets stora internationella förpackningsmässor, Ipack-Ima i Milano, rapporterar nu att man sålt ut alla mässytor.
ROU_9921

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x