Branschmässa bjuder in till förpackningsseminarier

PUBLICERAD: 29 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Ett fullspäckat seminareprogram väntar på Sign&Print Scandinavia-mässans talarscen. Foto: Kollage/Pressbilder

Sign&Print Scandinavias tre mässdagar, 5–7 april, blir välfyllda med intressanta seminarier. I förpackningsspåret finns bland andra Skanem Sveriges vd Desirée Erlingsson som redogör för ett pilotprojekt där smarta förpackningar uppnås genom digitala vattenmärken. Oskar Lingqvist, global chef på McKinsey kommer att tala under rubriken ”Next Normal” i förpackningsindustrin.

Utställare och massor av produktnyheter. Branschmöten, mingel och affärer. Allt väntar på Skandinaviens största grafiska mässa – Sign&Print Scandinavia, 5–7 april på Kistamässan. Men det finns mer att göra. Mässbesökarna har möjlighet att välja och vraka bland seminarier för att hålla sig ajour med frågor som rör det senaste i branschen. Hållbarhet, ekonomi, företagande, omvärldsbevakning och grafiska marknadens förändrade behov och framtid är några av de ämnen som kommer att avhandlas under mässans tre dagar.

Desirée Erlingsson. Foto: Pressbild

Besökare som registrerar sig till mässan kommer in gratis och kan därmed också ta del av alla seminarier. Nedan, ett axplock av alla föreläsare som kliver upp på talarscenen.

Smarta förpackningar

Under tisdagen 5 april håller Skanem Skurups svenska vd Desirée Erlingsson ett föredrag om projektet Holy Grail 2.0. Målet med projektet, som flätar samman innovation, hållbarhet och digitala lösningar, är att uppnå smarta förpackningar genom digitala vattenmärken.

Oskar Lingqvist. Foto: Pressbild

Förpackningsspåret fortsätter senare samma dag. Det är Oskar Lingqvist, global ledare för Paper & Forest Products & Packaging Pratice hos Mckinsey, som kommer att tala under rubriken ”Next Normal” i förpackningsindustrin. Oskar Lingqvist arbetar till vardags med hela förpackningsindustrins värdekedja – från råmaterial till marknadsföring och försäljning.

Inspiration kring applikationer

Per Larsson, sales manager för Graphic Arts hos Xeikon Scandinavia, talar under parollen Walldeco – Nya möjligheter för den grafiska branschen. Föreläsningen handlar om hur grafiska företag kan bredda sig med nya applikationer och marknadssegment genom att gå från traditionellt tryck till digitalt.

Få koll på bioplaster
Elanders koncernchef Magnus Nilsson. Foto: Pressbild

Det blir också en lektion i marknaden för bioplaster och hur dessa används. Seminariet leds av Bo Wallteg, chefredaktör på tidningen Nord emballage och grundare av Nordisk Bioplastförening. Han kommer också ge deltagarna svar på om kritiken mot fossilbaserade plaster är befogad.

Elanders koncernchef

Onsdagen 6 april startar med att åhörarna vid seminariescenen får möta Elanders koncernchef Magnus Nilsson. Han kommer för första gången berätta om resan han gjort inom företaget – från affärsutvecklare på Elanders i Malmö, via Ungern och Kina till att 2009 bli koncernchef. Elanders är i dag en global aktör och under Magnus Nilssons tid har antalet anställda gått från 1 500 till 6 300 och omsättningen har gått från 1,8 till 11 miljarder kronor.

Förändrade behov i branschen
Maria Floxner. Foto: Pressbild

Hur kan kunder och leverantörer samarbeta för att möta den grafiska marknadens förändrade behov? Svaret på den frågan kommer att avhandlas av Roy Spennare, affärsområdeschef för produktionsutrustning på Konica Minolta. Han har i olika roller arbetat i drygt 30 år med kommunikation, de senaste 20 åren inom den grafiska industrin.

Omvärldsbevakning och företagsutveckling

Vidare i ett urval berättar Ulf Sunnberg, affärscoach och mentor, om vikten av omvärldsbevakning och nätverkande i företagens framtidsstrategier. Maria Floxner, som driver Miljö & klimatportalen – Kris & Beredskap, föreläser om hållbar företagsutveckling och den omställning företag står inför.

Alla talare och hela seminarieprogrammet och hålltiderna för de olika föreläsningarna finns på mässajten.

 

Läs vidare

Tekniknörderi med Galli på Scanpacks scener

Hon är tekniknörd. Hon är expertrösten med massor av energi, och skrattet sitter aldrig långt inne. Det är förmodligen de bästa anledningarna till att inte missa Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina Gallix

Intryck från Absolut Flexo Future- flexobranschen lever och mår bra

Att flexobranschen lever och mår bra måste vara huvudslutsatsen på heldagsarrangemanget som danska Flexo Forum och Sweflex hade satt ihop under namnet Absolute Flexo Future.
Publik

Fujifilm visar bland annat sin förstärkta B2-repertoar på Drupa

Tillsammans med mycket av Fujifilms omfattande repertoar kommer ett par nya B2-skrivare att visas i Fujifilms monter på Drupa.
drupa24_fujifilmx

Canon siktar mot förpackning och etiketter

På Drupa blir det tydligt att förpackningar och etiketter är produktområden som Canon nu siktar in sig på.
Drupa_Canonx

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx