9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
9-11 februari arrangeras den digitala mässan Sign&Print Connect. Eftersom varken Drupa eller Fespa kunde genomföras i år, så har företagen mycket att presentera på material- och maskinsidan, och utbudet bjuder också mycket att titta närmare på inom etikett- och förpackningsområdet. Besökare registrerar sig gratis till mässan och från och med 15 januari kan de gå in och boka möten med experter och säljare för att se vilka nyheter leverantörerna kommit med under det senaste året.
Luiza Flôres da Cunha är projektledare för den digitala mässan Sign&Print Connect.
Vad tjänar en utställare på att medverka?
– Istället för att bara kommunicera i sina egna kanaler och sitt befintliga nätverk, blir Sign&Print Connect en samlingsplats för hela den grafiska branschen att mötas, och nå ut till nya potentiella kunder. Vi når alla besökare som normalt kommer till vår fysiska mässa och mer därtill. Det fina är att vi inte blir begränsade geografiskt. Folk behöver inte resa till Stockholm. Det blir lika lätt att visa upp sina nyheter, oberoende av om de befinner sig i Sverige eller utlandet. Vår förväntan är att vi, liksom på våra mässor, kommer att få tusentals besökare.
Varför ska man besöka Sign&Print Connect?
– I dessa tider när man inte kan träffas som man brukar, så är Sign&Print Connect mötesplatsen där vi fortfarande kan träffas, trots den rådande covid-19-situationen. Sign&Print Connect blir istället för vår fysiska mässa, så allt det du normalt kan se på en mässa försöker vi hitta en digital lösning på. Som vanligt kommer du därför kunna träffa massor av aktörer från den grafiska industrin, smidigt och enkelt på ett och samma ställe. Här får du ta del av alla utställares senaste produktnyheter, du får möjlighet att jämföra och ställa frågor utifrån dina verksamhetsbehov.
– Kanske är du intresserad av att köpa en ny maskin, till exempel en ny skrivare eller annan utrustning. Då kan du möta våra utställare, få svar på dina frågor och få det underlag du behöver för att senare kunna genomföra ett inköpsbeslut. Självklart kommer våra utställare dessutom genomföra öppna presentationer om branschens utveckling och hur deras produkter och nyheter möter detta. Det är därför du ska delta på Sign&Print Connect för vi samlar allt det senaste inom branschen som du lätt annars går miste om i dessa tider.
Vad kan du berätta om plattformen ur ett utställarperspektiv?
– Den är utvecklad och framtagen specifikt för detta ändamål. Vi har tagit fokus på användarvänligheten för att utställare lätt ska kunna navigera och manövrera över sin egen montersida. Beroende på vilken paketlösning du har valt så kan du ladda upp produkter och produktbeskrivningar, genomföra livepresentationer, och enkelt få potentiella och nyfikna kunder att nå just dig.
Och som besökare?
– Som besökare behöver du bara registrera dig gratis för att få tillgång till hela plattformen. Därefter är det bara ditt behov som styr, vad du vill ta del av. Du kan enkelt hitta utställare och vad de visar, följa våra fullmatade programpunkter med livepresentationer eller enkelt ringa, eller ha ett videosamtal med en specifik säljare eller produktspecialist på ett företag som visar och guidar dig i alla dina frågor och funderingar – på detaljnivå om du så vill. Besökare kommer även lätt kunna navigera sig efter det de söker med hjälp av vår kategoriseringsfunktion.
– Framför allt har fokus varit på att skapa en kommunikativ, inbjudande och kul mötesplats med massor av spännande nyheter från företag som verkar i den grafiska industrin. Vissa kanske räds av att använda tekniska digitala verktyg. Men vårt mål är att det absolut inte ska upplevas som hindrande eller att det har en överordnad ställning – fokus ska ligga på att enkelt kunna mötas.
Hur känns det att leda ett sådant här projekt?
– Det är en spännande utmaning att gå från en fysisk mässa till att hitta värden i de digitala mötena för att hitta de bästa förutsättningarna för utställare och besökare. Sen finns det också ett tekniskt fokus som inte krävts tidigare. Här jobbar jag och andra tätt tillsammans med vår webbutvecklare för att ta fram alla tekniska möjligheterna och den rätta känslan som vi vill åt. Det ska bli jättekul att se resultatet 9–11 februari nästa år.
Hur har responsen varit hittills?
– Mycket bra, branschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter. Våra egna undersökningar samt omställningen till digitalt – en väg som andra evenemang också har gått mot – har gjort oss säkra på att vi är på rätt spår.