Scanpack fulltecknad – inte en kvadratmeter utställarplats kvar

PUBLICERAD: 31 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

450 utställare kommer att finnas på plats för de 15.000 besökare, som väntas till Scanpack 2018 i oktober. (Bild från Scanpack 2015. © Svenska Mässan)|”Inte en enda kvadratmeter utställarplats finns kvar”, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

Norra Europas största förpackningsmässa, Scanpack 2018, som i år äger rum 23 – 26 oktober på Svenska Mässan i Göteborg, är nu helt fullbokad.
”Det finns inte en kvadratmeter utställarplats kvar”, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

Nu räknar arrangörerna med att locka cirka 15.000 besökare till den populära förpackningsmässan, som arrangeras vart tredje år. I år har utställarplatserna gått åt i rekordfart. Flera utställare står på kö till höstens mässa och vissa har redan bokat upp sig för 2021.

På det drygt 17.000 kvadratmeter stora mässgolvet kommer 450 utställare från hela världen att visa det senaste inom förpackningsindustrin. Årets Scanpack kommer att ha fokus på bland annat Smart Industry, tryck, material, design och branding samt hållbarhet.

”Scanpack är en bred mässa, som är intressant för alla som producerar eller använder förpackningar. Hit lockar vi allt från materialleverantörer till maskinleverantörer, logistikföretag, retail och den grafiska branschen”, säger Anna-Lena Friberg.

Nytt för årets mässa är Scanpack Academy, där deltagarna bjuds på seminarier och utbildas kring det senaste inom förpackningsindustrin. Dessutom kommer inspirationsområdet Creative Packaging att visa upp innovativa och kreativa förpackningar. Och på mässans Superbrand-scen berättar bl. a P&G, Johnson&Johnson, Carlsberg och andra välkända varumärken hur de jobbar med förpackningar inom sina respektive områden.

”Förpackningsbranschen genomgår en stor förändring i och med digitaliseringen. Det kommer att påverka alla branschens aktörer och naturligtvis kommer detta att uppmärksammas på Scanpack”, avslutar Anna-Lena Friberg.

Noteras i sammanhanget bör också att tidningen nord emballage med nyhetssajten packnews utsetts till officiell mediapartner för årets Scanpack! Läs mer HÄR!

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox