Genom att scanna en QR-kod på Stockholmsbaserade Urbans Delis förpackningar med färdigrätter kan man nu få reda på matens klimatavtryck.
Urban Deli skriver i ett pressmeddelande att man ingått ett samarbete med Stockholm Environment Institute (SEI) och Nagoon i forskningsprojektet CANDIES, som bland annat undersöker hur konsumentbeteendet påverkas av kommunikation om produkters klimatpåverkan.

”Nu har forskare i projektet räknat ut klimatavtrycket för våra portionsrätter, som man hittar i våra butiker och online. Vi tycker det ska vara lätt att göra ett medvetet val i affären”, säger Maya Johansson, marknadschef Urban Deli.
Genom att med en smart mobil scanna en QR-kod på matförpackningen kommer konsumenten till en film, som presenterar rätten och vilken ingrediens som bidrar med störst klimatavtryck. På Urban Delis hemsida kan man vidare få mer information om beräkningarna och annan matnyttig information om relationen mellan matkonsumtion och klimatutsläpp.
Urban Deli skriver att maten spelar en avgörande roll för hur stora växthusgasutsläppen blir. I Sverige står maten vi äter för en fjärdedel av hushållens konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp. För att vi ska kunna nå Parisavtalets mål och bidra till en minskad klimatpåverkan ska den mat vi väljer att äta på en vecka inte ge upphov till mer än 11 kg koldioxidekvivalenter, enligt WWF:s matkalkylator. Vilken mat vi väljer att äta vid varje måltid är därför av stor betydelse.
”Med det här forskningsprojektet får vi en viss insyn i våra kunders preferenser i den här frågan, samtidigt som vi får en chans att se över våra egna processer för både produktion och kommunikation. Än så länge, har vi fått mycket god feedback från kunder, som gillar att vi är transparenta med märkningen av klimatavtryck”, säger Maya Johansson.