Scanna portionsförpackningen och kolla matens klimatavtryck

PUBLICERAD: 17 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att scanna en QR-kod på förpackningen (den runda gula etiketten) kan Urban Delis kunder få reda på hur stort klimatavtryck de ingående livsmedelsingredienserna har. (Bild Urban Deli)|Maya Johansson är marknadschef Urban Deli. (Bild Urban Deli)

Genom att scanna en QR-kod på Stockholmsbaserade Urbans Delis förpackningar med färdigrätter kan man nu få reda på matens klimatavtryck.

Urban Deli skriver i ett pressmeddelande att man ingått ett samarbete med Stockholm Environment Institute (SEI) och Nagoon i forskningsprojektet CANDIES, som bland annat undersöker hur konsumentbeteendet påverkas av kommunikation om produkters klimatpåverkan.

Maya Johansson är marknadschef Urban Deli. (Bild Urban Deli)

”Nu har forskare i projektet räknat ut klimatavtrycket för våra portionsrätter, som man hittar i våra butiker och online. Vi tycker det ska vara lätt att göra ett medvetet val i affären”, säger Maya Johansson, marknadschef Urban Deli.

Genom att med en smart mobil scanna en QR-kod på matförpackningen kommer konsumenten till en film, som presenterar rätten och vilken ingrediens som bidrar med störst klimatavtryck. På Urban Delis hemsida kan man vidare få mer information om beräkningarna och annan matnyttig information om relationen mellan matkonsumtion och klimatutsläpp.

Urban Deli skriver att maten spelar en avgörande roll för hur stora växthusgasutsläppen blir. I Sverige står maten vi äter för en fjärdedel av hushållens konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp. För att vi ska kunna nå Parisavtalets mål och bidra till en minskad klimatpåverkan ska den mat vi väljer att äta på en vecka inte ge upphov till mer än 11 kg koldioxidekvivalenter, enligt WWF:s matkalkylator. Vilken mat vi väljer att äta vid varje måltid är därför av stor betydelse.

”Med det här forskningsprojektet får vi en viss insyn i våra kunders preferenser i den här frågan, samtidigt som vi får en chans att se över våra egna processer för både produktion och kommunikation. Än så länge, har vi fått mycket god feedback från kunder, som gillar att vi är transparenta med märkningen av klimatavtryck”, säger Maya Johansson.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax