Satsar på snabba digitaltryckta kartongförpackningar

PUBLICERAD: 29 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Oskar Wassborg ser möjligheter med att kunna erbjuda förpackningstryck. Foto: Claes Nordström

I Forserum finns on demand-tryckeriet Texprint. Kärnan i verksamheten är förädling av plagg och mycket av leveranserna går till event- och artistbranschen. Nu kompletterar familjeföretaget med att även erbjuda förpackningar i korta serier.

Texprint i Forserum utanför Nässjö startade 1998 och har gått från att vara ett företag inom industrisömnad och brodyr till digitaltryck av plagg med DTG (Direct to garment). Trycktekniken, där färgen sprutas direkt på plaggen, har de senaste fem åren bidragit till att företaget har svidat om till att bli ett print on demand-tryckeri. I maskinparken finns också möjligheter till transfertryck och brodyren finns fortfarande kvar.

– Beställningen kommer in, trycks, packas och skickas iväg. Eftersom det är behovsstyrt behöver vi inte lagerhålla massor med otryckta plagg, förklarar Oskar Wassborg som delar ägarskapet med sin bror Pär och mamma Helen, vd.

Företaget tillhandahåller olika webbshoppar, framför allt för att kunna serva artister och eventbolag i Sverige med t-shirtar och tröjor. Artister såsom Chris Clifford, Jill Johnson och Dollystyle finns bland kunderna som startat egna klädmärken med olika typer av tryck. Tv-sända Idol-produktionen är en annan kund.

Victoria Eklund trycker t-shirts och munktröjor vid DTG-maskinen Kornit. Foto: Claes Nordström

Texprint är i startgroparna att också lansera en webbshopp under eget varumärke för privatkunder. I webbshoppen ska det gå att skapa och designa plagg, begära offerter och ladda upp tryckfiler.

– Vi har tagit fram ett verktyg där man kan välja en hoodie eller en t-shirt. Man väljer en färg och så kan man designa sitt eget tryck, säger han och fortsätter:

– Det finns ingen som producerar det i Sverige. Alla sådana verktyg skickas från Polen och liknande. Vi hoppas att kunder känner en viss trygghet i att det tillverkas i Sverige. Vi känner också att vi kan lägga ett lite lägre pris.

Förpackningar on demand

Senaste nytt i verksamheten är ett produktionsflöde för att kunna skriva ut pappersbaserade förpackningar av wellpapp och kartong on demand. Valet föll på Konica Minoltas kompakta inkjetprinter PKG 675i samt ett Valiani-skärbord.

– Jag kände att vi hade en grund för att göra den investeringen. Egentligen som ett komplement till vår andra verksamhet, men det kommer också vara ett eget segment där vi kan ta fram och trycka förpackningar, säger han och tillägger att distributörer och leverantörer på kartongsidan nu kan komma med förfrågningar om ordrar på runt 500 förpackningar.

Lars Erlandsson, support manager hos Konica Minolta och Pär Wassborg hos Texprint under maskininstallationen. Foto: Claes Nordström

– Det är ingen annan som vill göra det jobbet. Då kan vi ta det. Oskar Wassborg säger att han började leta efter en tänkbar lösning efter att deras befintliga webbshoppskunder allt mer började efterfråga emballage med tryck. Oftast ledde det ingen vart eftersom tryckeriet tvingades att meddela dem att de måste köpa in minst 1 000 stycken. Med produktionslinjen kommer de med lätthet kunna tacka ja till kunder som behöver hundra kartongförpackningar och uppåt med tryck på båda sidor. En jättemöjlighet, säger han:

– Jag började kika runt lite på maskiner för att kunna trycka mindre serier smidigt. Det är så vi vill jobba. Det finns så många andra som gör de stora volymerna, säger han och utvecklar:

– Det är det vi vill – vara snabba och ha korta leveranstider. Det är det vi strävar efter och det känns som att det är det starkaste argumentet man kan ha i Sverige mot svenska kunder. Om de handlar utomlands är det en månads leveranstid. Kan vi korta ner leveranstiderna så är det ett bra argument för att få in jobb. Det blir tryggare för kunden också.

Två arbetsflöden

Skivorna matas in i printern manuellt och efter att de har tryckts faller de ner i en uppsamlingskorg. Operatören lyfter sedan över arken och staplar dem i Valiani Omnia-skärbordet. Utöver själva motivet trycks en OCR-kod på arket. Skärmaskinen läser automatiskt av koden, arket matas fram och skärningen tar vid.

Konica Minoltas kompakta inkjetprinter PKG 675i blev valet för att trycka förpackningar on demand. Foto: Claes Nordström

Det kommer bli tal om två olika arbetsflöden.

– Vi kan få hem en färdig kartong som bara behöver tryckas. Men ska man ta fram en specialkartong eller förpackning så trycks det först och sedan skärs det ut. Att valet föll på Konica Minoltas inkjetlösning har flera orsaker.

– Dels att den trycker väldigt snabbt. Den bara skjuter igenom kartongerna. Dels att den hade bättre upplösning än andra. Den har CMYK-färger så vi i princip kan göra olika typer av fototryck om kunden vill ha det. Storleken på trycket är en annan fördel.

– Det sitter fem printhuvuden som går omlott i maskinen och jobbar tillsammans, så vi har en väldigt stor tryckbredd. Många andra tillverkare har printhuvuden som sitter på rad.

Etter att arken har printats faller de ner i en uppsamlingskorg. Foto: Claes Nordström

– Vi kan trycka 1,05 meter brett, säger han och tillägger att det kommer bli effektivt ihop med skärmaskinen – att till exempel trycka 20 mindre kartongförpackningar på ett ark och sedan skära ut dem var för sig.

Kan trycka utfallande

Han säger att den springande punkten, avgörande för valet av maskin, är att PKG-printern kan färga in hela kartongen – trycka utfallande.

– Vi kände att det är det vi ska ha så att vi inte behöver säga nej till något sådant. Alla andra maskiner jag kikade på kunde lägga på en 20 x 20 logga på sidan utan problem precis som PKG:n, men när det kom till utfallande så gick det inte.

Vad kommer den här digitala förpackningslinjen ge för effekter?

– Förhoppningsvis, så kommer vi se att kunder känner sig trygga i att köpa 500 förpackningar i stöten i stället för 5 000, och att det sedan kommer in fler kontinuerliga order med kortare leveranstider. Jag hoppas att vi kan ta de jobb som redan finns där ute, men att vi helt enkelt gör dem i en annan tryckteknik. Det hade varit det bästa.

Wellpapp och andra obestrukna kartongkvaliteter kommer att skrivas ut hos Texprint. Oskar Wassborg öppnar även för att printa affischer.

– Eftersom vi jobbar mycket mot artistsidan med merchandise och t-shirtar så kommer vi även att försöka hitta material så att vi kan köra affischer. Där har du lite samma sak i dag som med kartongemballage att du måste köpa in tusen stycken. Men har du inte så många spelningar inbokade så kanske du bara vill köpa 200 stycken. Det är målsättningen att vi ska kunna leverera det.

För skärning av arken har Texprint satsat på ett Valiani Omnia-skärbord. Foto: Claes Nordström
Onlineplattform på gång

Längre fram är planen att kunder även ska kunna designa och beställa förpackningar online.

– I den konfiguratorn tänker jag mig att vi ska utgå ifrån standardkartonger. Att man kan ladda hem en ritning, välja mått, ha olika öppningar och stängningar för kartongen och kunna lägga upp sina bilder.

Covidpandemins alla inställda konserter och event har varit ett hårt slag för Texprint. De fyra anställda har i perioder varit permitterade. Satsningen de nu gör ligger rätt i tiden och ska bädda för framtiden.

– Nu ser vi att det verkligen börjar vända.

När ser du framför dig att ni har tjänat in er nya maskininvestering?

– Målsättningen är maskinen ska vara intjänad inom ett år. Det vill vi.

 

Fotnot: Konica Minolta kommer att demonstrera inkjetprintern PKG 675i när de ställer ut på mässan Sign&Print Scandinavia, 5–7 april. Registrering till mässan är gratis för besökare.

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx