Satsar inom ”Internet of Packaging”

PUBLICERAD: 12 oktober 2016
UPPDATERAD: 12 oktober

BillerudKorsnäs fortsätter satsa på innovation för att lösa framtidens förpackningsutmaningar och investerar i en minoritetsandel i det norska innovationsbolaget Kezzler AS. Företaget är en global ledare inom digital masskryptering för säker produktidentifiering.

BillerudKorsnäs utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid och har en tydlig strategi där en del av tillväxten ska genereras genom nya affärer och lösningar längre fram i förpackningens värdekedja. Som en del av detta bildades under våren BillerudKorsnäs Venture AB med uppgift bland annat att hitta och investera i intressanta bolag i tidig fas. Inriktningen är att arbeta nära och aktivt med dessa och tillsammans utveckla nya lösningar inom förpackningsområdet. Digitaliserade förpackningslösningar, även kallat ”Internet of Packaging”, är ett av flera områden som verksamheten fokuserar på och investeringen i Kezzler är ett första viktigt steg i denna riktning. I finansiella termer är detta en mindre investering för BillerudKorsnäs.

– Kezzler är pionjär inom sin bransch med en teknik som möjliggör att förpackningar ges unika koder på artikelnivå för identifiering i stora volymer. Kezzlers teknik är högintressant för förpackningar för exempelvis livsmedel och andra konsumentprodukter där spårbarhet och äkthet är viktigt, den erbjuder också en ny kanal för interaktion med konsumenten. För oss är detta ett strategiskt intressant utvecklingsområde, säger Anders Persson vd för BillerudKorsnäs Venture.

– BillerudKorsnäs är en perfekt strategisk partner när det gäller digitalisering och Internet of Packaging, säger Thomas Körmendi, vd Kezzler. Vi befinner oss i stark tillväxtfas, där BillerudKorsnäs är vår första industriella investerare. Deras kunskap om hela förpackningskedjan och förpackningsmarknaden kommer att underlätta för oss i vår fortsatta utveckling.

Kezzler AS har utvecklat en algoritm för unik krypterad kod som appliceras på förpackningar och enkelt kan läsas av med till exempel smarta telefoner. Tekniken är säker och kostnadseffektiv och kan användas i industriell skala. Koderna används för att tilldela varje artikel en unik identitet, vilket möjliggör till exempel spårning i leverantörskedjan, interaktion med konsumenten och för att skydda produkter och varumärken mot förfalskning, allt i realtid.

Läs vidare

Scribos och HP Indigo säkrar produkter mot piratkopiering

Scribos har etablerat ett samarbete med HP Indigo Division för med syftet att stoppa piratkopiering av produkter.
SCRIBOS_02_Wine_Spiritsx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax