Saltå Kvarn utsett till mest hållbara svenska varumärket

PUBLICERAD: 12 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

VD Johan Ununger gläds över Saltå Kvarns ranking som Sveriges mest hållbara varumärke. (Foto: Anna Rut Fridholm)|Utmärkelserna i Sustainable Brand Index delades ut i slutet av mars i samband med en ceremoni på Nalen i Stockholm. Här en bild när glada vinnare från Saltå Kvarn får sina erkännanden.

I den årliga nordiska varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index har Saltå Kvarn, producent och leverantör av ekologiska jordbruksprodukter, utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke när det gäller miljöansvar och socialt ansvarstagande.
På andra och tredje plats av svenska varumärken kom Coop och Lantmännen.

I undersökningen tillfrågades ett riksrepresentativt urval av 9.500 konsumenter, som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken i 20 branscher presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Saltå Kvarn toppar i år rankinglistan, och även i förra årets undersökning rankades Saltå Kvarn högt och kom då på andra plats. 

”Det är inspirerande att se att konsumenterna uppfattar och uppskattar vårt hållbarhetsarbete, som alltid har genomsyrat allt vi gör. Uppenbarligen är det så att konsekvent och konkret handling belönas av konsumenterna. Intressant är också att Saltå Kvarn rankas högre än andra betydligt större varumärken med hållbarhetsprofil, trots att vi inte alls använder konventionell reklam för att kommunicera vår hållbarhetsinriktning”, säger Saltå Kvarns VD Johan Ununger.

Till de mest hållbara varumärkena i de övriga nordiska länderna utsågs sportsklädesmärket Stormberg (Norge), dagligvarukedjan Irma (Danmark) och mejeriföretaget Valio (Finland).

I Sverige är det främst varumärken inom dagligvaruhandel, apotek och elbolag som återfinns i toppen av branschindexet, medan varumärken inom telekom och bredband hamnar bland bottennoteringarna. Sett till branschtillhörighet hamnar telekombranschen på plats 17 av 20 och av enskilda varumärken är comhem sämst och intar plats 193 av 253 rankade varumärken. 

 

 

Senaste nytt

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Lignin Industries tar in 42 miljoner kronor och ökar satsningen på biobaserad plast

Greentechbolaget Lignin Industries AB har tagit in 42 miljoner kronor i ny finansiering och accelererar nu sina kommersialiserings- och uppskalningsplaner.
lignin-e-handel-768x512
Lignin Industries tar in 42 miljoner kronor och ökar satsningen på biobaserad plast

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback