Saltå Kvarn utsett till mest hållbara svenska varumärket

PUBLICERAD: 12 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

VD Johan Ununger gläds över Saltå Kvarns ranking som Sveriges mest hållbara varumärke. (Foto: Anna Rut Fridholm)|Utmärkelserna i Sustainable Brand Index delades ut i slutet av mars i samband med en ceremoni på Nalen i Stockholm. Här en bild när glada vinnare från Saltå Kvarn får sina erkännanden.

I den årliga nordiska varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index har Saltå Kvarn, producent och leverantör av ekologiska jordbruksprodukter, utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke när det gäller miljöansvar och socialt ansvarstagande.
På andra och tredje plats av svenska varumärken kom Coop och Lantmännen.

I undersökningen tillfrågades ett riksrepresentativt urval av 9.500 konsumenter, som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken i 20 branscher presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Saltå Kvarn toppar i år rankinglistan, och även i förra årets undersökning rankades Saltå Kvarn högt och kom då på andra plats. 

”Det är inspirerande att se att konsumenterna uppfattar och uppskattar vårt hållbarhetsarbete, som alltid har genomsyrat allt vi gör. Uppenbarligen är det så att konsekvent och konkret handling belönas av konsumenterna. Intressant är också att Saltå Kvarn rankas högre än andra betydligt större varumärken med hållbarhetsprofil, trots att vi inte alls använder konventionell reklam för att kommunicera vår hållbarhetsinriktning”, säger Saltå Kvarns VD Johan Ununger.

Till de mest hållbara varumärkena i de övriga nordiska länderna utsågs sportsklädesmärket Stormberg (Norge), dagligvarukedjan Irma (Danmark) och mejeriföretaget Valio (Finland).

I Sverige är det främst varumärken inom dagligvaruhandel, apotek och elbolag som återfinns i toppen av branschindexet, medan varumärken inom telekom och bredband hamnar bland bottennoteringarna. Sett till branschtillhörighet hamnar telekombranschen på plats 17 av 20 och av enskilda varumärken är comhem sämst och intar plats 193 av 253 rankade varumärken. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se