Så tar du höjd för nya lagen

PUBLICERAD: 18 september 2017
UPPDATERAD: 24 januari

I maj träder EU:s dataskyddsförordning i kraft som bland annat skärper kraven på företag och organisationer som hanterar personuppgifter. Datainspektionen har nu släppt en checklista för företag med saker att se över innan den nya lagen börjar gälla.

25 maj nästa år börjar EU:s dataskyddsförordning gälla i Sverige. Den ersätter därmed Personuppgiftslagen och gäller direkt som svensk lag. Konsekvenserna för företag och andra organisationer blir att det ställ nya krav på de som samlar in och använder personuppgifter. Förordningen omfattar i princip all behandling av personuppgifter – alla sorters behandling av uppgifter som sker i företag, i föreningar, inom myndigheter och av privatpersoner.

I den nya förordningen framgår bland annat att företag och organisationer som samlar in personuppgifter och utsätts för dataintrång eller på annat sätt förlorar uppgifter måste rapportera detta till de enskilda personerna som uppgifterna gäller. Såväl även till Datainspektionen om incidenten är allvarlig. Till exempel om uppgifterna som läckt ut kan leda till att personer utsätts för diskriminering, id-stölder, bedrägeri eller finansiella förluster.

Ett bolag som har att göra med känslig information ska även göra en så kallad konsekvensbedömning avseende dataskydd. Det innebär att ett företag som hanterar personuppgifter, som kan innebära risker för folks integritet om de sprids, ska göra en bedömning kring vilka konsekvenserna blir om uppgifterna exempelvis läcks. Det kan röra sig om känsliga uppgifter såsom storskaliga register som innehåller genetiska eller biometriska uppgifter, uppgifter om barn eller storskalig kameraövervakning på allmän plats.

Den enskilde medborgare får sina rättigheter stärkta. Det blir strängare krav på att företag och organisationer ska rapportera om hur de hanterar enskildas personuppgifter. I vissa lägen ska medborgaren kunna motsäga sig att en myndighet eller ett bolag använder ens personuppgifter. I Sverige kan man till exempel redan säga nej till att ens personuppgifter används i samband med utskick av direktreklam. I den nya EU-förordningen kommer den rätten att utökas

I samband med att EU-förordningen tar vid i maj släpper Datainspektionen en checklista med hjälp för företag kring vad som är viktigt att ta höjd för innan den nya lagen träder i kraft. Checklistan kan läsas här.

Läs vidare

Företaget där allt försvinner spårlöst

Traceless är ett start-up företag med basen i Hamburg. Grundades för fyra år sedan av två kvinnor. De ville minska den nedskräpning som plasten står för i naturen. Man har utvecklat en till hundra procent biobaserad polymer som kan användas för att tillverka produkter i kategorin SUP och förpackningsapplikationer.
Tracelessx

I dag är det dags för årets höjdpunkt – Scanpack öppnar dörrarna

Har du inte packat väskan än är det hög tid. I morgon, tisdag, slår Scanpack 2024 upp dörrarna och vi kan se fram emot en i vanlig ordning välarrangerad mässa med mängder av intressanta aktiviteter.
Resväskax

SEE lanserar nya toppfilmer som ger plastreducering i livsmedelsförpackningar

SEE lanserar nu tre toppfilmer för skinförpackningar som man säger sätter nya nya standarder för förpackningseffektivitet och prestanda.
Cryovac top webs fishx

Finskt projekt omvandlar biobaserad koldioxid till plastråvara

År 1994 kom filmen Forrest Gump som blev en stor framgång. Trettio år senare kommer Forest CUMP, som inte är en film men ett finskt projekt för att bearbeta infångad koldioxid till föreningar som kan ersätta fossila råvara i plastprodukter och kemikalier. Blir det lika framgångsrikt som filmen?
VTTx

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker