Så tar du höjd för nya lagen

PUBLICERAD: 18 september 2017
UPPDATERAD: 24 januari

I maj träder EU:s dataskyddsförordning i kraft som bland annat skärper kraven på företag och organisationer som hanterar personuppgifter. Datainspektionen har nu släppt en checklista för företag med saker att se över innan den nya lagen börjar gälla.

25 maj nästa år börjar EU:s dataskyddsförordning gälla i Sverige. Den ersätter därmed Personuppgiftslagen och gäller direkt som svensk lag. Konsekvenserna för företag och andra organisationer blir att det ställ nya krav på de som samlar in och använder personuppgifter. Förordningen omfattar i princip all behandling av personuppgifter – alla sorters behandling av uppgifter som sker i företag, i föreningar, inom myndigheter och av privatpersoner.

I den nya förordningen framgår bland annat att företag och organisationer som samlar in personuppgifter och utsätts för dataintrång eller på annat sätt förlorar uppgifter måste rapportera detta till de enskilda personerna som uppgifterna gäller. Såväl även till Datainspektionen om incidenten är allvarlig. Till exempel om uppgifterna som läckt ut kan leda till att personer utsätts för diskriminering, id-stölder, bedrägeri eller finansiella förluster.

Ett bolag som har att göra med känslig information ska även göra en så kallad konsekvensbedömning avseende dataskydd. Det innebär att ett företag som hanterar personuppgifter, som kan innebära risker för folks integritet om de sprids, ska göra en bedömning kring vilka konsekvenserna blir om uppgifterna exempelvis läcks. Det kan röra sig om känsliga uppgifter såsom storskaliga register som innehåller genetiska eller biometriska uppgifter, uppgifter om barn eller storskalig kameraövervakning på allmän plats.

Den enskilde medborgare får sina rättigheter stärkta. Det blir strängare krav på att företag och organisationer ska rapportera om hur de hanterar enskildas personuppgifter. I vissa lägen ska medborgaren kunna motsäga sig att en myndighet eller ett bolag använder ens personuppgifter. I Sverige kan man till exempel redan säga nej till att ens personuppgifter används i samband med utskick av direktreklam. I den nya EU-förordningen kommer den rätten att utökas

I samband med att EU-förordningen tar vid i maj släpper Datainspektionen en checklista med hjälp för företag kring vad som är viktigt att ta höjd för innan den nya lagen träder i kraft. Checklistan kan läsas här.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Ny fiberflaska presentad i Davos

I samband med årets World Economic Forum i Davos passade det amerikanska företaget NBCo på att presentera sin lösning för en fiberbaserad flaska. Den ska vara upp till 99 procent återvinningsbar och ska brytas ner i naturliga miljöer. Även barriärfrågorna ska man ha löst, vilket i så fall är uppseendeväckande.
NBCo

Företaget där allt försvinner spårlöst

Traceless är ett start-up företag med basen i Hamburg. Grundades för fyra år sedan av två kvinnor. De ville minska den nedskräpning som plasten står för i naturen. Man har utvecklat en till hundra procent biobaserad polymer som kan användas för att tillverka produkter i kategorin SUP och förpackningsapplikationer.
Tracelessx

I dag är det dags för årets höjdpunkt – Scanpack öppnar dörrarna

Har du inte packat väskan än är det hög tid. I morgon, tisdag, slår Scanpack 2024 upp dörrarna och vi kan se fram emot en i vanlig ordning välarrangerad mässa med mängder av intressanta aktiviteter.
Resväskax

SEE lanserar nya toppfilmer som ger plastreducering i livsmedelsförpackningar

SEE lanserar nu tre toppfilmer för skinförpackningar som man säger sätter nya nya standarder för förpackningseffektivitet och prestanda.
Cryovac top webs fishx