Så släpper du loss kreativiteten

PUBLICERAD: 14 februari 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Tobias Degsell var en av talarna under Skandinaviens största grafiska mässa, Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari.

Tobias Degsell har föreläst för företag som Apple, Samsung och Apple. Under årets upplaga av Sign&Print-mässan i Stockholm lyfte han frågan om hur vi ska arbeta för att frigöra vår kreativitet.

– Alla kan väl tänka utanför boxen och alla kan väl tänka annorlunda. Det är inte det som skapar kreativitet, säger Tobias Degsell.

Men hur frigör människor sin kreativitet? Enligt Tobias krävs det bland annat en hel del envishet för att kunna genomföra något komplicerat. Det är också viktigt att ha en vision, rätt kompetens, hårt arbete, en tydlig kommunikation och att vara respektlös.

– Respektlös är mitt favoritord. Vi måste bli respektlösa. Det är ett negativt laddat ord, och vi ska inte vara respektlösa mot andra människor – men mot andra människors idéer.

Har synat pristagare

I tankarna kring kreativitet har Tobias studerat och inspirerats av ett flertal tidigare Nobelpristagare. Det har visat sig att en hel del av dessa pristagare arbetar i grupper om 2–3 personer. Här handlar det inte om att sätta samman de smartaste personerna i en grupp – utan om olika personer som bidrar med olika perspektiv.

– För att frigöra kreativitet är det viktigt att vi inte arbetar med personer som liknar oss själva. Det är detta mångfald handlar om. Samarbete handlar också om att lita på varandra. Jag tror inte att människor kommer att kunna lita på 2000 personer, utan vi behöver mindre grupperingar, säger Tobias.

Mångfald frigör kreativitet
Googles huvudkontor är en plats som Tobias Degsell besökt flera gånger.

En plats som Tobias besökt många gånger är Googles huvudkontor. Det är ett kontor som de flesta kopplar samman med en häftig facilitet och, inte minst, att alla anställda serveras tårta varje fredag.

– Men det handlar inte om de färgglada cykelställen. Och tårtan är faktiskt inte så god. Google struntar i om du är tjej, kille eller icke-binär. För de vet att om du är där så är du begåvad och att ena gången är det en junior som kläcker en idé och nästa gång är det en senior.

Det är just det som Tobias vill poängtera. Att mångfalden är det som frigör vår kreativitet.

– Vad är det då som gör att Sverige är så framgångsrikt? frågar Tobias Degsell och hänvisar till en bild över Stockholms stad.

– Det är broarna som knyter samman öarna.

Om Tobias Degsell

Under många år arbetade Tobias som curator på Nobelmuseet i Stockholm och han har många exempel på hur den fria tanken lett till banbrytande upptäckter. Han har föreläst för stora företag som Apple, Samsung, Agfa, men också för universitet som till exempel Peking University, University of Zürich, IIT Delhi, och för organisationer som World Economic Forum samt en förening för särbegåvade barn.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset