Så ska DS Smith få förpackningsköpare att göra smarta val

PUBLICERAD: 30 augusti 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Fredrik Johansson säger att den cirkulära ekonomin kräver att förpackningen kan återvinnas, och om möjligt även återanvändas. Foto: Claes Nordström

Vi möter Fredrik Johansson, design- och innovationschef hos DS Smith Norden, i ett samtal om förpackningstrender och företagets nya mätverktyg som ska underlätta för förpackningsköpare att göra smarta förpackningsval.
– Våra förpackningslösningar valideras med en stämpel för att kunden enkelt ska kunna se om förpackningen är återvinningsbar eller till vilken grad den är återvinningsbar.

Förpackningsföretaget DS Smith lanserar ett mätverktyg för att ge kunder transparens kring förpackningars miljöpåverkan och cirkularitet. Enligt företaget är mätverktyget det första i sitt slag och det ger en unik inblick i hur ett företags val av förpackning kan minska den negativa påverkan på miljön.

Mätverktyget Circular Design Metrics smyglanserades redan före sommaren. Från och med i höst kommer förpackningskonstruktörerna kunna använda sig av mätmetoden när de utvecklar förpackningar till kunderna.

Information om miljöpåverkan och cirkularitet kommer att framgå på DS Smiths förpackningar.

Fredrik Johansson är design- och innovationschef hos DS Smith Norden.

– Vårt företag bygger på cirkulärt tänkande och vårt material är papper som i allra högsta grad är återvinningsbart. Återvinning och cirkulär ekonomi har högsta prioritet och vi har därför satt höga hållbarhetsmål inom företaget. 2030 är målet att hela vår produktion ska fungera i en cirkulär ekonomi där allt tas tillvara och förpackningslösningen skall bestå av ett enda material, för enklare återvinning. 2023 får andelen övrigt material inte överstiga 5 procent. Vi måste alltså optimera allt vårt material i försörjningskedjan till hundra procent.

Åtta parametrar redovisas

När förpackningar som producerats av DS Smith når marknaden kommer information kunna utläsas som visar till vilken grad förpackningen är cirkulär. I form av åtta olika parametrar redovisas till exempel hur mycket förnybart material förpackningen består av, hur optimerad den är för försörjningskedjan och dess ekologiska avtryck. Enkelt uttryckt så erbjuder Circular Design Metrics förpackningsköparen en mätmetod som ger svart på vitt huruvida en förpackning lever upp till ett företags miljösträvanden, säger Fredrik och drar paralleller till energimärkningen som finns på vitvaror.

– Många av våra kunder har en hög miljömedvetenhet och köper inte vad som helst. Då blir det här ett kvitto för dem.

– Vi vet att det finns ett stort behov av att kunna validera och sätta denna stämpel för att göra oss själva, men i synnerhet våra kunder, medvetna om vilket avtryck vår förpackning har.

 

[metaslider id=”38421″]

 

Fredrik Johansson säger också att kunderna oftast har en kravspecifikation för förpackningen de vill skapa till sin produkt. Sedan tar DS Smiths förpackningskonstruktörer vid och tar fram rätt materialsammansättning utifrån kundernas behov. DS Smith använder kraftliner, nytillverkat papper  eller testliner som är återvunnet papper.

– Vi vill skapa en diskussion med våra kunder om lösningen och vad vill de med sin produkt. Ska den gå att återvinna till hundra procent? Går det att göra förpackningen mindre i storlek för att hushålla med materialet? Ska det vara returfiber i papperet, eller behövs nyfiber?

Återvinna och återanvända

Förr har fokus varit på förpackningslösningen i sig, inte vad som händer i förlängningen när den slängs. Idag är det ett helt annat cirkulärt tänk, enligt Fredrik Johansson. Den cirkulära ekonomin kräver att förpackningen kan återvinnas, och om möjligt även återanvändas.

Konsumenterna är miljömedvetna på ett helt annat sätt idag jämfört med förr, att släppa ut produkter på marknaden som inte är mer eller mindre cirkulära funkar inte.

Förpackningskonstruktion och design handlar rätt och slätt om ett enda ord i dag – hållbarhet.

– Det är fokus till 99 procent skulle jag säga. Det finns knappt en kund i dag som kommer till oss utan att prata hållbarhet.

Fredrik Johansson är design- och innovationschef hos DS Smith Norden. Foto: Claes Nordström

Fredrik Johansson säger att det vanligaste kravet kunden ställer är att förpackningen ska vara i ett enda material. E-handelsjätten Amazon brukar till exempel prata om ”Frustration free packaging”, vilket bland annat innebär att försöka hålla sig till ett material i en och samma förpackning. Den ska vara lätt att öppna och kunna slängas på ett och samma ställe. Att bara använda ett monomaterial kan vara en utmaning, exempelvis när det kommer till att lösa uppgiften att gå från stötdämpande plastmaterial till papper i en förpackning.

Stilrent tryck på brun låda

Tryckmässigt och det grafiska uttrycket handlar i dag om att kommunicera enkelt med naturligt brunt papper som andas miljö och hållbarhet. En trend som hållit i sig en längre tid. Sexfärgstryckta förpackningar med uppseendeväckande tryck var vanligare förr.

– Nu försöker man signalera mycket med en brun låda och sedan kanske ett vitt stilrent och enkelt tryck som sänder en signal av miljömedvetenhet. Det är en ganska vanlig trend att bygga med små medel och satsa på storytelling, det vill säga personifiera eller berätta en historia kring produkten. Det har mer fokus i dag än färg och form. Man vill också tydliggöra miljösymboler på förpackningen, till exempel FSC-märkning.

 

[metaslider id=”38425″]

 

DS Smith digitaltrycker främst i Norrköping där skylt- och displayproduktionen finns. I Mariestad och Värnamo dominerar de stora flexolinjerna Bobst Masterflex HD som numera kan trycka på både in- och utsidan av förpackningarna.

Många branscher och företag har haft det tufft under pandemin. Men inte förpackningsföretaget DS Smith:

– Det har gått fantastiskt bra.

– Om industrisidan har gått lite sämre för oss så har å andra sidan bryggerier, livsmedel och konsumentvaror gått så mycket bättre. Och inte minst e-handeln, säger Fredrik Johansson.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx